Skarp öm hud
19.10.2014
Hej! För några dagar sen så märkte jag att på toppen av fingret så är huden liksom..skarpare och öm direkt det rör i något. Det syns också lite att det skulle vara nåt under huden, ett runt sår eller nåt..Hursomhelst så är fingret öm direkt det rör vid något och det börjar bli irriterande nu. Vad är det för något? Det känns som om jag skulle ha skrubbat fingret mot grus tills det bara är råskinn kvar elr nåt.. Random fråga men. A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2014
Hej!
Vi ska se om vår hälsovårdare Tessi kan svara på din fråga imorgon när hon kommer ijobb, även om hon inte kan se ditt finger. Om det fortfarande är väldigt ömt eller om det blivit värre kanske det ändå skulle löna sig för dig att gå någonstans och visa upp det (HVC, skolhälsovård, studentvård, vart du nu hör)?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej,
Det är jättesvårt att veta varför ditt finger är ömt. Jag vet ju inte hur det ser ut, och om "förhårdnaden" har varit där länge. Min första tanke är att det kanske kunde vara en vårta? De brukar kunna vara hårdare och ömma. Ofta är huden ovampå lite genomskinlig och under huden kan det se ut som små prickar.. Men som sagt, inte lätt att säga då jag inte kan se det.
Jag tycker precis som Liselott att du skall gå och visa upp fingret för din hälsovårdare, för hen kan antagligen berätta för dig vad det är.
Hälsningar
Tessi