slem
06.04.2014
Hej decibel.
Jusst nu är jag väldigt förkyld jag har en väldigt sjuk hals och snuva dessutom har jag börjat hosta lite nu.
Jo, min fråga är:
är det vanligt att man kan hosta ut en slemboll?
eller hosta och hosta..
Jag låg och såg på tv och kände hur en slepboll hamnade på tungan.
detta har hänt två gånger idag 2 rätt så stora slembollar.
Första tanken kring eftersmaken i munnen var blod.
Väldigt tacksam för svar! :) Hjälp

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.04.2014
Hej!
Jo, det är vanligt! Förkylning ger oftast mera slem i andningsorganen pga förkylningsbakterierna/-viruset och det ska hostas ut och bort, det är kroppens instinkt för att försöka göra sig av med de störande bobborna. Precis som med snor är det ibland mera rinnigt, ibland mera som sega klumpar. Det är hursomhelst inget farligt, men det kan vara bättre att spotta ut än att svälja ner. Har du "våt" och slemmig hosta, så finns det hostmedicin just för det, receptfritt på apoteket. Att ligga med huvudet högt (tex många kuddar) gör att slemmet inte hela tiden ligger och irriterar i andningsvägarna, så får man sova mera.
Kanske du bara plötsligt lade märke till slemmet (alltså att du nog tidigare om åren haft likadant, men inte "håxat" det)?
Krya på dig, hälsar Liselott