Snabbt hjälp
18.09.2015
Någon gång nu och då får jag väldigt svullen mage helt plötsligt. Den svullar ut och blir jätte stor och det spänner som bara den, ibland kan jag vakna med svullen mage, ibland kan de komma innan jag ska sova, ibland mitt på dagen, ibland när jag inte har ätit något, ibland när jag har ätit något, alltså kommer smygande när det tycker bara.
Har försökt finna orsaker gällande om jag ätit något konstigt, mens och så vidare. Men skulle inte säga de e något av det.
MEN ibland är det inte kul att man får en ballong mage som smärtar när man till exempel ska hänga med vännerna och därför skulle jag vilja ha några tips på vad man kan göra så man kan ordna upp det.. Någon huskur? Något läkemedel? Livsmedel? Vad som?!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2015
Hej.
Det är ingen lätt fråga du ställer, men jag skall ändå försöka mig på att svara, eller åtminstone ge förslag på saker du kan testa.
Jag tror att vi kan vara ganska säkra på att symtomen du beskriver beror på din matsmältning, och på att din kropp alltså reagerar på någonting du ätit. Ibland kommer inte reaktionen direkt utan med lite fördröjning, och då kan det vara svårt att se något samband. De två självklara sakerna jag tycker att du skall fundera på är laktos och gluten. Både laktos och gluten kan orsaka problem med magen medan det inte nödvändigtvis syns i ett laboratorieprov trots att du skulle vara laktosintolerant eller lida av celiaki.
Jag tycker att du först och främst skall försöka lämna bort all laktos under t.ex. två veckor. Nästan all mat finns idag att få som laktosfri, så det brukar inte vara ett problem. Oftast är 2 veckor tillräckligt länge för att man åtminstone skall kunna se någon förändring i sitt mående om det är laktosen som är problemet. Men som jag tidigare skrev så betyder inte det att man är känslig för laktos att man varje gång reagerar kraftigt på alla mjölkprodukter, och det är det som gör det så svårt att se några mönster. Laktosintolerans eller laktoskänslighet brukar också kunna leda till att man har problem med diarré/förstoppning eller gasbesvär.
Om inte två veckor utan laktos ger några som helst resultat så kan du testa att vara utan gluten i två veckor. Att vara utan gluten är lite svårare, eftersom det finns i alla produkter som innehåller våra inhemska sädesslag, men inte heller detta är omöjligt och beroende på hur mycket mesvär man har av sin svullna mage så kan det definitivt vara värt att vara utan gluten för att börja må bättre. Det finns både glutenfri pasta och bröd, så om du själv handlar och lagar din egen mat så är det inte så komplicerat, men det kräver att man planerar lite. Skulle det vara gluten du är känslig för så brukar det visa resultat ganska snabbt efter att man lämnar bort det, så efter två veckor brukar man nog tydligt se om man är bättre eller inte.
Om dessa fyra veckor fortfarande inte ger dig något svar så tycker jag att du skall boka tid till en läkare. Det är tungt att gå omkring och ha problem med magen, och kanske känna att man inte helt kan lita på sin egen kropp. Det går att hitta felet men tyvärr är det kanske största problemet då det gäller magen att allting är så väldigt individuellt - en sak som funkar för en person kanske inte alls fungerar för en annan. Någon kan t.ex. må bättre av att lämna bort all lök och kål, medan andra måste sluta äta vetemjöl. Man måste helt enkelt pröva sig fram till vad som funkar. Men om du känner dig rådlös så kan du alltid boka en läkartid eller tala med din skolhälsovårdare så får du förhoppningsvis hjälp.
Kram!
Tessi