snart orkar jag inte mer!
15.12.2013
Snart orkar jag inte mer! jag har benhinneinflammation, ont i båda fötterna och en buckla på ena foten som gör väldigt ont och vätska i knät. Jag har varit till X- antal fysioterapeuter(?) och läkare men alla säger att det inte är något större fel som de kan göra något åt. Jaag har inte kunnat träna friidrott eller redskapsgymnastik ordentligt på väldigt länge. (jag har haft ont i foten i 8 månader nu) Vaqd ska jag göra och snälla säg inte att jag ska vila för det hjälper inte jag har försökt:) Ajajaj

Ungdomsinformatören Lena svarar
16.12.2013
Hej Ajajaj!
:( för att ha ont! Tyvärr är det svårt för oss att säga något mera än vad läkarna sagt förut, dels för att vi inte kan undersöka dina ben och dels för att vi inte vet vad som orsakat problemen från första början. Därför tycker vi att du ska gå till en läkare som specialiserat sig på liknande problem och symptom - tex en idrottsläkare - speciellt om du haft problem redan i 8 månader och benen inte blivit alls bättre av vila.
Benhinneinflammationer brukar man oftast behandla med vila (ordenligt med vila - det kan ta väldigt länge att läka!) och genom att övergå till sådana träningsformer som inte belastar underbenen (cykling el. simning). Vilan kan kombineras med ispåse och en kur av tex. burana. Massage brukar också rekommenderas och självklart också streching (tex. att sitta på knän med fötterna under baken och sedan luta överkroppen bakåt). Kanske du provat på allt detta redan?! (om inte, gör det!)
Det skulle också vara bra att få reda på vad som orsakat inflammationen från första början? Och i mån av möjlighet ändra på det. Värker benen i vila eller är det bara när du gör något? Det kan tex hända att dina skor inte passar din fot eller att du springer på fel sätt och därför borde få tex skoinlägg eller hjälp med löptekniken.
Det kan också hända att symptomen är en slags växtvärk som hoppeligen lättar med tiden, men det är ju inte okej att du måste lida hela tiden. Därför tycker vi att du ännu ska ta kontakt med en specialist - vi håller tummarna att hon/han kan hjälpa!
Hälsar ungdomsinformatören Lena (som rådgjort med en fysioterapeut)