snorig :(
01.09.2014
Hjälp! Har blivit så himla förkyld och har haft lite stegring så kunde inte åka till skolan idag. Känner mig riktigt dålig och måste snyta mig precis hela tiden! Imorgon har jag prov så måste åka, och jag tycker att det är så himla pinsamt att vara snorig i skolan på timmarna, usch. Just nu måste jag liksom snyta mig var tredje minut och jag kan ju inte springa ut ur klassen hela tiden.
Nässpray hjälper inte alls, så finns det något sätt att bli mindre snorig på bara en dag? Så att jag är frisk imorgon? Snälla svara snabbt för även om det kanske låter som ett litet problem så är det ett stort för mig. :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2014
Hej,
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att svara före nu, och nu borde ju provet redan vara över för denna gång. (Om du var tillräckligt frisk för att åka till skolan och skriva det) Förkylningar kan vara riktigt besvärliga, och tyvärr finns det inte så mycket man kan göra för att påskynda läkningen.
Förkylningar beror ofta på virus, och då hjälper inga mediciner utan sjukdomen måste helt enkelt ha sin gång. I såna fall där förkylningen orsakas av en bakterie, och man får t.ex. angina eller lunginflammation så kan man äta antibiotika - men antibiotika hjälper alltså inte mot virus, bara mot bakterier.
Det är vanligt att förkylningarna sprids på hösten då alla kommer tillbaka till skolan, och efter sommarlovet, jullovet, påsklovet o.s.v. brukar det ta ungefär två veckor och sedan är förkylningarna i full gång i skolorna.
Det kan kännas jobbigt att vara i skolan om man måste snyta sig eller hosta väldigt ofta, och man skall ju komma ihåg att det inte passar sig att gå till skolan om man har feber eller är väldigt förkyld eftersom man även måste tänka på att inte smitta andra. Det är därför viktigt att du tvättar händerna ofta så att inte dina kompisar skall smittas så lätt. Det du trots allt kan tänka på om det känns pinsamt att vara snorig i skolan är att du ju inte själv har valt att bli sjuk och att du inte kan göra någonting åt det. Det finns mediciner som kan göra att man känner sig piggare (t.ex. Paracetamol eller Ibumetin, eller nässpray mot rinnsnuva/nästäppa) men dessa botar inte förkylningen utan hjälper bara till att dämpa symtomen tillfälligt.
Jag hoppas ändå att du vid det här laget börjar vara återställd och kan vara i skolan igen. Var noggrann med att tvätta händerna även efter att du blivit frisk så kan minska risken att bli smittad i fortsättningen.
Vänliga hälsningar
Tessi