Snuva
03.01.2024
Jag har haft snuva i över ett och ett halvt år. Jag har problem då jag ligger eå ena näsborren blir tept. Jag har problem då jag motionerar, är i kyla eller bodeoch. Vad kan det bero på och borde jag söka hjälp Greger

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2024
Hej,
Om snuvan har pågått så länge som 1,5 år så beror et inte längre på något virus eller förkylning utan på någonting annat. Det finns förstås många olika anledningar till att man kan ha rinnsnuva, och det är ganska vanligt att näsan börjar rinna då man är ute i kallt väder och då man tränar. Då det är kallt ute är luften ofta torr, och eftersom man andas mer intensivt vid träning så försöker slemhinnorna i näsan kompensera genom att ge ifrån sig mer fukt. Så är det för de flesta i någon utsträckning.
Men det kan också handla om att dina slemhinnor i näsan är extra känsliga och att du därför upplever nästäppa och näsan rinner lättare. Ibland kallas det för vasomotorisk rinit. Det kan också utlösas om man äter vissa födoämnen. Kännetecknande för  icke-allergisk eller vasomotorisk rinit är att snoret oftast är mer som vatten, d.v.s. genomskinligt och rinnigt.
Långvarig snuva och nästäppa kan också bero på att man utsatts för t.ex. mögel, damm eller att man är allergisk mot t.ex. pälsdjur, men då brukar man uppleva andra symtom också; t.ex. att det kliar i ögonen. Man kan då testa ta antihistaminer (allergimediciner) som man kan köpa receptfritt på apoteket och se om de gör någon skillnad.
Ibland kan nässpray hjälpa, i all synnerhet mot att näsan är täppt, men man skall inte använda nässpray längre tid än max. 10 dagar i sträck eftersom slemhinnorna lätt blir "beroende" av det.
Om du besväras av din snuva så tycker jag att du skall ta upp saken med en läkare som kan ta ställning till vad det beror på.
Kram,
Tessi