Social fobi
28.10.2015
Hej!
Hur går man tillväga om man vill ta reda på om man har social fobi (eller liknande)? Vart ska man vända sig?
Sist jag ställde en fråga fick jag ett oprofessionellt svar, vill gärna ha ett professionellt svar denna gång! Tack! E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2015
Hej,
Jag vet ju inte vad din förra fråga handlade om. Men det är synd om du upplever att svaret var oprofessionellt. Vi gör nog så gott vi kan här, men eftersom vi inte kan ställa frågor tillbaka och diskutera med er så finns alltid risken för missförstånd. Men det är helt ok att man skriver det om man tycker att man inte är nöjd med svaret - så får vi försöka pånytt.
Det finns olika sorters sociala fobier, ofta handlar de om att man inte klarar av, eller mår väldigt dåligt av att göra vissa saker då man kan uppleva att andra människor "ser på en", eller ehlt enkelt för att man inte klarar av folksamlingar. Ganska ofta uppträder social fobi i samband med panikångest. T.ex. så att man får fysiska symtom (hjärtklappning, svettning, yrsel, illamående osv.) då man skall åka buss/gå på stan/sitta i ett auditorium fullt av folk eller liknande.
Antagligen är man nog själv allra bäst på att uttala sig om huruvida man har en social fobi, eftersom det ju handlar om din personliga upplevelse, men eftersom man kan må bra av att tala med en professionell människa för att få hjälp att hantera sina problem så skulle jag rekommendera att du tog kontakt med en psykolog, antingen via hvc eller t.ex. via skolhälsovården. En psykolog kan både hjälpa dig sätta ett namn på det du känner (t.ex. social fobi eller panikångest) och hjälpa dig bearbeta dina rädslor så att du börjar må bättre.
Om det är så att du lider av social fobi skall du komma ihåg att du är långt ifrån ensam om ditt problem, och att man kan bli bättre. Bara för att det ser mörkt ut just nu betyder det inte att det alltid kommer att göra det.
Kram
Tessi