Spända lår och vadmuskler
09.06.2014
Hej, Har väldigt spända vad och lårmuskler (på baksidan alltså..) Dålig stretchning eller vitamin brist? Vad skall jag göra? Vill så gärna börja springa igen..
[Brukar komma precis vid första steget då jag ska börja jogga...] fredfi

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.06.2014
Hej fredfi!
Hm... Vår gissning är att du nog hela tiden är spänd i musklerna där, men att det märks såfort du börjar springa. I så fall skulle stretching så där allmänt säkert hjälpa, både före och efter länk. Kanske varje kväll medan du ser på TV eller liknande. Nätet är fullt av stretchningsövningar och -instruktioner, så det är bara att googla, så ser du hur du ska göra. Eller läs också, gärna seriösa tex personliga tränares tips eller liknande - man kan ju nog stretcha på fel sätt också.
Att gå och få råd av exempelvis en tränare på ett gym, en fotistränare, massör eller annan person som både kan SE dig och dina muskler och som kan en hel del om hur muskler funkar skulle också vara bra. Det kanske inte heller vore dumt att kolla vilken typ av löparskor du har, för rätt som det är så borde du ha en annan typ av skor för att undvika att baksidan av benen måste spänna sig? Kanske är det något i din personliga springstil, i själva stegen, som ger spänningar? En proffsig löpningskursdragare ser det säkert genast i så fall. Vi tycker också att olika hälso- och träningstidningar brukar vara fulla av tips på HUR man ska springa rätt, så surfa runt lite på tex IForm, Hälsa och andra liknande magasins webbsidor - de finns också ofta att läsa eller låna på närmsta bibliotek. Sedan finns det ju nog de som påstår att kroppen reagerar lätt på tankar, tex att man skulle vara så orolig för att få sjukt på ett visst ställe att man omedvetet spänner sig just så att man faktiskt får ont där?
Så, pröva med de här sakerna och återkom ifall du inte blir av med problemet.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna