Spolmask? Snabbt svar, snälla :(
31.03.2014
Hej på er! Nu söker jag ett snabbt svar, för jag är så himla rädd. Idag efter att jag kissat såg jag en ca 10 cm lång, ljus (nästan vit), daggmasksliknande mask på botten av toaletten. Nu vet jag ju inte om den kommit från mig, för den kan väl ändå inte ha kommit ur urinröret? Jag såg inte om den fanns i toaletten från början. jag hade inte gått på den toaletten på minst 20h. Har ej heller vistats utomlands på ett år (förutom Sverige), var i Italien 2010 men det är knappast relevant i detta fall. Kan masken bara ha varit på avloppsturné? Spolmask verkar ändå ganska ovanligt i Finland. Men jag är ändå så himla rädd och orolig, jag vill ju inte ha sådana maskar inuti mig :(. Vad ska jag göra nu? Finns det någon recpetfri medicin som jag kan ta, utifall att? Vill ju helst inte gå till hälsovårdaren och säga att jag tror jag har daggmaskar i mig, hon kommer ju tro jag är knäpp. Och ännu värre - tänk om jag bara oroat mig i onödan och får för mig att jag har maskar i mig? Nej usch vad hemskt. Fy, maskar :( Uuuusch

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
01.04.2014
Hej vännen!
Ingen fara vännen, de flesta av oss har faktiskt haft någon form av mask i något skede av livet, de flesta i dagisåldern. Men om inte våra mammor ojjat sig för mycket, så kommer vi knappast ihåg det. Egentligen borde vi inte alls skämmas för det, eftersom det dels är så vanligt och dels inte något vi själva kan rå för. Men visst förstår vi obehagskänslorna. Speciellt idag när allt är så hyperhygieniskt och speciellt bland tonåringar som tycker hyi och usch om nästan allt kroppsligt.
Men som tur är behöver ju ingen veta om det här, eventuellt bara en läkare och den ur apotekspersonalen som ger dig medicinen - och de har verkligen tystnadsplikt! Nobody needs to know. (och läser någon din fråga här, så kommer de troligen bara att dra en lättnadens suck eftersom de då vet att de inte heller är ensamma om sådana här upplevelser).
Och ännu mera tur är att det inte var springmask - DEN är jobbig, för man måste typ tvätta hela huset. Har någon i familjen (eller dagis/förslkola/skola) fått springmask måste de tvätta alla sängkläder (eller frysa/hetta upp dem), alla kläder, alla handdukar, alla mjukisdjur, soffor osv osv osv osv. Är det spolmask du har så behöver du inte göra något annat än äta medicin. Den kan inte smitta från människa till människa och äggen den lägger åker ut med avföringen i avloppsrören.
Kollade lite om spolmask på nätet och mycket troligt har du fått den genom otvättade/dåligt tvättade grönsaker. Kanske du dragit en morot direkt ur landet någon gång och inte tvättat så noga - något i den stilen har troligen hänt, inget du gjort fel. Men tyvärr hittade jag inte fakta på huruvida du kan få en receptfri medicin eller om du måste få den på recept. Med andra ord vet jag inte om du måste gå till läkare eller inte. Jag tror att du måste. Hursomhelst torde det inte vara något tvivel om att det är just spolmask du har eftersom du såg den. Det räcker. Skulle det vara tvivel om vad det är du hade i byttan, så skulle de eventuellt behöva avföringsprov för att kolla om där finns ägg eller blodprov för att se om det finns extra mycket av en viss sorts vita blodkroppar som tyder på allergisk reaktion av masken. Men vad jag förstått räcker det med att beskriva masken i byttan. Då får du ett väldigt effektivt medel som tar död på alla maskar pang bom och så slipper du tänka på det mera.
Om du inte berättat för tex mamma, så gör det nu. Dels kan hon då ringa och boka tid till läkaren ifall du tycker det är jobbigt (kan hända att du inte ens behöver gå dit utan att de skickar ett recept på medicinen elektroniskt till apoteket och så får ni hämta den där) och dels kan hon trösta lite. Det kan vara skönt att ha en axel att luta sig mot när man tycker något är obehagligt.
Men som sagt, du har inget att skämmas för, vännen! Alla har vi nu som då och förr eller senare obehagliga kroppsliga upplevelser och det bästa är att bota snabbt och sedan glömma.
kraaaaaam!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna