springa
21.12.2015
Hej! När jag är ute och springer så får jag astma ungefär vid 1 km men jag brukar inte bry mig så jag springer vidare (5 km). men jag började undra om det kan vara farligt att fara och springa utan att ta med astma-medicin eller andas in den före jag far och springer om luftrören skulle täppas till mitt i allt. när jag andas genom näsan bara så går det hur bra som helst. lite tyngre blir det ju förstås när jag inte kan andas fullt ut. men borde jag ta med ventolin för säkerhets skull?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.12.2015
Hejsan, du ska nog ta med astma medicinen för säkerhetsskull. Man vet inte vad som kan hända. Nu vet jag ju inte om du har "riktig" astma eller sk. ansträngnings astma, men om du har fått medicin så ska du nog ta den då du behöver. Så länge det känns bra att springa kan du fortsätta men du ska lyssna till din kropp om den säger ifrån att du ska ta det lugnare. Om det är kall och torr luft blir det säkert värre, lyssna till kroppens signaler, ibland orkar vi mera och ibland mindre.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna