Springmask i tre år?!
13.01.2016
Hej jag hittade en springmask (tror jag när jag torkade mig idag. Gjorde även det för nåt år sedan. Jag har inte sett nån i mitt bajs heller och det har inte direkt kliat. Jag har hittat tre maskar på typ 2-3 år. Så jag undrar om man se/det är många maskar i bajset när man har springmask? Behöver verkligen veta!!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Om du har hittat en mask i din avföring så tycker jag absolut att du skall gå och tala med din skolsköterska eller ungdomsmottagning eftersom det är viktigt att det kollas upp.
Du skriver att du hittade en mask för några år sedan också, men du skriver ingenting om huruvida du sedan behandlades för mask?? På vuxna människor ger inte springmask nödvändigtvis några symtom MEN eftersom du inte hargenomgått några tester så kan vi inte heller vara säkra på att det är just springmask. Det finns ganska många olika sorters maskar och de behöver alla behandlas för att man skall slippa dem. För även om du inte själv upplever några symtom just nu så riskerar du hela tiden att smitta andra personer, och det kan hända att de får en svårare infektion än du.
Att få mask är ingensing att skämmas över, det är väldigt vanligt, speciellt bland barn. Men som jag tidigare skrev så är det vitigt att du blir behandlad för det. Så nu tycker jag att du genast skall gå och tala med din skolsköterska ellermed en ungdomsmottagning så att du får hjälp.
Kram
Tessi