Spyfärdig mest hela tiden??
18.04.2014
Den senaste veckan har jag gått runt och varit spyfärdig mest helatiden. Det är inte så att jag inte kan äta, utan maten får jag i mig hur bra som helst. Har funderat länge vad det kan bero på. Först trodde jag att jag var gravid, men har inte dirket märkt andra symptomer och symptomer kommer väl inte på någon vecka eftersom det var en vecka sedan jag hade sex senast. Eller kan de komma så tidit? Har varit lite orolig över att jag är gravid så kan det vara så att jag inbillar mig?
Sedan började jag fundera på min psysika hälsa. Jag har haft en väldigt tung höst/vinter och gråter nästan varje kväll. Går runt och mår dålit psysiskt och jag funderar om det kan vara på grund av det som jag är spyfärdig?
Skulle gärna vilja ha svar så snabbt som möiligt eftersom jag går runt och är orolig över detta helatiden och det gör det bara värre. Tacksam på förhand och glad påsk till er! :) orolig tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.04.2014
Hej orolig tjej!
Förlåt, förlåt för att du var tvungen att vänta på svar i alla fall, men är är så väldigt rusning på frågor just nu, de bara väääller in (plus alla röda dagar). Vi skriver så tangentborden glöder!
Hur mår du nu? Är du ännu spyfärdig mest hela tiden? Har du märkt av några andra symptom på något? Hmmm... Se, att vara illamående i flera dagar är i sig kanske inte så farligt, för bland annat vissa magsjukor tampas kroppen med så pass starkt att man varken spyr eller har diarré, men är ändå illamående medan kroppens motståndskraft tampas med bobborna.
Illamående kan, som du skriver, också vara ett tecken på graviditet - och ofta ett riktigt tidigt tecken. Det är inte ovanligt att börja må illa dagen efter befruktning, eftersom hormonerna i kroppen redan då reagerar på graviditeten. Men långt ifrån alla mår illa direkt, och illamående i sig behöver såklart inte alltid betyda graviditet. Däremot brukar de andra vanliga symptomen på graviditet, som att behöva kissa oftare, ha ömma bröst eller vara mycket sömnigare, inte komma direkt från början utan kanske först efter några veckor. Men igen, det varierar från tjej till tjej, till och med från graviditet till graviditet.
Så vårt råd när det gäller illamåendet är att vänta för att se ifall mensen är försenad och är den det, så tar du ett graviditetstest 7-10 dagar efter den dag då du borde ha fått mens. Du skriver inte om du hade oskyddat sex eller om du har skydd, men eftersom inget preventivmedel är 100%:igt säkert, så finns säkert en yttepytteliten risk för graviditet.
Sedan angående ditt mentala mående. Vojdå vännen, beklagar att du hade det tungt och att du ännu inte mår bra. Visst går livet ofta i vågor, men tyvärr kan det gå så att om man inte får hjälp med att slippa upp ur den djupa dalen, så lämnar man kvar där. Det kan till och med bli värre. Så vårt råd där är ABSOLUT att du söker hjälp med ditt psykiska mående. Ingen ska behöva gå omkring och vara nere på det här viset, och absolut inte gråta varje kväll!!! Det finns massor av hjälp att få, så snälla söta börja åtminstone med kuratorn i skolan, okej? Om du vill kan hon hjälpa dig vidare till exempelvis samtalsterapi, så att du verkligen får hjälp med att kravla dig upp ur gropen. Ingen ska behöva leva nere i gropen!
Och visst kan illamående också vara ett fysiskt symptom på att man har det tungt psykiskt. Ofta tar sig känslor och tankar sig kroppsliga uttryck, "sätter sig i kroppen" - och kanske är kroppsliga krämpor ibland ett av hjärnans varningstecken på att allt inte är okej. Men oavsett, börja med att prata med någon! Ge dock tålamod och tid, inte heller en kurator kan lösa alla ens problem över en natt. Du är sååå värd att börja må bättre, vännen!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena
ps. Den konstiga känslan du har i magen kan ha något att göra med den möjliga magsjukan eller graviditeten. Men den kan också bero på att du funderar och analyserar hur du mår hela tiden och på något sätt "skapar" symptomer åt dig själv. Så kan det ju faktiskt också vara så att du inte ätit tillräckligt och är hungrig? Hoppeligen har illamåendet och den konstiga känslan i magen lättat redan och du mår bättre.