stämpladmedångestochanorexi
12.05.2014
Hej igen, tack för svar! Ja de e uber tungt, men nu har jag vågat berätta åt. Min vårdare hur jag känner. Hon måste nog vara den bästa vårdaren ever. De ede att hon förstår så bra och kommer på sånt som e påriktigt givande o som man tar till sig. Ja de e tufft, har ännu en LÅåÅÅNg bit kvar, och lever verkligen med sådan obegriplig ångest så de drar mig bort från allt. Sonden e kvar, nu äter jag INGET :( har allt för myki ångest av sondnäringen. Jag har blivit tvingad att bli sondmatad, utan den skulle inte min kropp och organ orka. Har fått en alldeles speciell egenvårdare.hon e för härlig, men de e int för de roligt att ha med henne överallt. Jag har svimmat ett par gånger. Idag e jag ganska lugn faktiskt. Har resonerat just med vårdaren om livets mening. Hon kommer att vara här hels natten, för jag har en sådan ångest på natten, den e så hemsk så den går int att beskriva. En dag skall jag bort härifrån, em dag skall jag bli frisk, en dag vill jag leva utan anorexi en dag vill jag kunna njuta av livets mening, en dag vill jag kunna förstå hur sjukdomen e, en dag vill jag flrstå hur sjukdomen uppkommer, en dag vill jag vara icke stämpladmed ångest och anorexi. Jag ska bort härifrån, ja kämpar, med e sån vilja o en enorm kraft, jag ska bort härifrån men ja kan inte, sonden sätter stop. Ingen mat går att äta, ja minns knappt känslan av att äta, ja minns knappt hur msn håller i bestick, imorgon ska js på ätträning, å de e me en hemsk vårdare, min egenvårdare e på möte. Ja kan int fara me henne, hon tvingar i mig mat så ja blir fet. Nej stop o godnatt döööö ångest döööööö

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Ungdomsinformatören Lena svarar
20.05.2014
Hej igen vännen!
Det är med blandade känslor vi läser din senaste fråga. Å ena sidan känner vi hopp och glädje för att du bland annat fått en egenvårdare du trivs med och att du själv har hopp och viljestyrka att bli frisk. Å andra sidan blir vi fortfarande oroliga av att höra att du fysiskt sett ännu inte kommit upp på fast mark, så att säga. Men det är på rätt väg i alla fall och vi hoppas att du tar till dig av visdomsorden, vården, ätträningen, omsorgen osv. Att kunna ta emot hjälp är en av de viktigaste kunskaperna vi kan lära oss i livet, eftersom ingen kan klara av allt själv, och vi är glada att tex höra att du och din egenvårdare diskuterar livet tillsammans. Genom att ta del av andras erfarnheter undviker man att göra många misstag själv - och kunskap är makt. Men grunden till att få kunskap är också viljan att förstå saker och ting, som just nu tex din ätstörning. Så hälften är ju vunnet för dig på den fronten!
Fortsätt nu att kämpa och fokusera - vi hejjar på dig och tror på dig! Enoooormt varma kramar och tankar till dig! <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott, Lena och Sanna