stämpladmedångestochanorexi
20.08.2014
Hej alla fina typer på decibel :)
Det är anorexikvinnan, måste än en gång säga att ÅNGESTEN KVÄVER MIG, DEN GÖR MIG GALEN! Nu äter jag iallafall igen, med hjälp hela hela tiden, jag har bestämt ALDRIG MERA HA SOND hörde ni ALDRIG mera!!!! Vet ej hur jag skall klara mig, men nu lever jag en sekund i taget, med en kropp som e förfärligt tjock och ful, jag har tankar och känslor utan uppehåll negativa sådana

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
26.08.2014
Hej igen, vännen!
Det värmer oss alltid att höra av dig, du vet väl det? <3 Bara att höra att du finns där och rapporterar från kampen värmer oss ända ner i tårna. Så fortsätt med det, visst? Vi tänker på dig!
Det där med en sekund i taget låter bra. Att nå små, lätta mål är ju ofta en så mycket effektivare metod än att bara stirra på de stora, avlägsna målen som kan kännas så ogreppbara och onåbara. Har du som mål att leva en stund i gången, så blir det många små vinster på en dag, eller hur. Att tänka positivt handlar ofta om att hitta de rätta knepen för hur man ska tänka så att det lättare blir positivt än negativt.
Men om vi förstått det rätt om hur det är att vara intagen för vård som du är nu, så har man en massa tid, eller hur? De timmar man är vaken fylls inte med så mycket och man träffar inte så många - så följaktligen har man en massa tid att tänka och grubbla och känna och fundera? Och nu är människan så underligt funtad att om man har tid men inget att göra, så går tankarna snart till problemlösning och till att finna mening med olika saker. Kanske behövdes det förr, när bara att få mat på bordet och tak över huvudet tog upp det allra mesta av ens vakna tid, att ägna den minsta lilla lediga tankestund till att hitta på nya redskap eller fundera på om det finns någon högre makt som bestämmer över oss (religion) osv? Men nu tenderar kanske våra hjärnor att vrida den där problemlösningen och meningssökandet till att låta våra egna problem växa sig större och starkare i tankarna - och lätt känns livet mera meningslöst då. Så ibland kanske man behöver ta paus från all ledig tid man har att fundera. Ibland hjälper det att distrahera sig för en lång stund. Tex se en film eller läsa en bra bok, lyssna på talbok, virka en mössa... Något som gör att de egna tankarna inte får utrymme och tid att snurra runtruntrunt. Så kan du pröva med det en stund? Det kunde kanske vara lite som att låta själen vila en stund från problemen?
Och vet du, från något så oerhört litet och enkelt som att virka ett varv på något som ska bli en mössa kan vara otroligt givande, en liten men betydelsefull vinst: man har åstadkommit något som syns, som man kan ta på - och som man ser hur det växer mot att bli färdigt. Så kanske virkning vore något för dig? Eller stickning?
Hoppas vi snart för höra av dig igen vännen <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna