stegring
11.01.2014
För en månad sedan fick jag en svampinfektion och behandlade den med canesten. I samband med detta hade jag också stegring och ont i nedre delen av magen. Jag har varit till två olika läkare och blivit undersökt men inget har hittats. Fick en antibiotikakur "för säkerhets skull" och den andra gången en svampmedicin.
Har nu fortfarande stegring så gott som varje dag + ont i magen. Dessutom märker jag då och då av en "böld" eller en slags svullnad i underlivet (i slutet av de yttre blygdläpparna). Svullnaden kommer och går, och har gjort det nu i en månads tid.
Har också börjat en ny antidepressiv vid samma tidpunkt där en biverkning är "smärta i buken".
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
13.01.2014
Hajsan!
Stämmer att dina mediciner kan ge magsmärtor, men man kan ju inte vara säker att det beror på just det. Till hurdan läkare har du varit? Om det har varit en hvc-läkare, så rekommenderar jag definitivt, att du tar och beställer en tid till en riktig gynekolog.
Blev det testat att du faktiskt hade svampinfektion då du fick mediciner? Ibland kan man ha olika sorters flytningar som ej alls är svamp, och får medicin i onödan. Detta tar på slemhinnor i underlivet och kan leda till mera besvär med flytningar. "Bölden" som du beskriver, kan vara nån helt "snäll" hormonnippa, oftast de bara kommer o går. Man behöver inte göra ngt åt dem. Men, som sagt, ta en tid till gynekologen, ta även kontakt med den läkaren, som skrev antidepressiva åt dig, och berätta om dina biverkningar.
Hoppas du blir bättre :)
Mvh barnmorska/sexualrådgivare Kristiina