svamp
24.08.2014
Jag har lite svamp på tungan (tror jag), ska äta antibiotika i 6 mån nu Äter mycostatin mot svamp i mun redan också. Kan jag hångla med min pojkvän? Kan jag ge oralsex åt honom?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2014
Hej!
Oj, vår hälsovårdare-sexualrådgivare Tessi kommer i jobb först nu på onsdag - orkar du vänta tills hon kommer? Vi ska ändå skicka din fråga åt henne på förhand, så att hon kan checka med läkare ifall hon tycker att det behövs. Svar är på kommande, alltså :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Det var en knepig fråga, och jag har hört mig för hos flera olika sakkunniga men ingen har kunnat svara på frågan med 100% säkerhet. Men här är vad jag och de andra sakkunniga har lyckts pussla ihop.
Jag vet ju inte varför du skall äta antibiotika så länge, men jag utgår ifrån att det finns en orsak till det. Då man äter antibiotika finns det alltid en risk för svampinfektioner, såväl i munnen som i tarmen eller underlivet. Ofta uppmärksammas svamp i munnen som vit beläggning eller fläckar på tungan eller gommen och ofta rodnad, ömhet och sveda. Ibland kan man även känna en konstig smak i munnen till följd av svampinfektionen. Du skriver att du har medicin mot svampinfektionen och det är bra. Andra saker som man själv kan göra är naturligtvis att vara noggrann med munhygienen och undvika sött. Vissa upplever även att t.ex. mineralvatten eller citronsaft kan hjälpa till att dämpa symtomen. En tumregel brukar dock vara att svamp i munnen sällan drabbar en grundfrisk människa, utan oftast har personen nedsatt allmäntillstånd, t.ex. till följd av sjukdom eller långvarig antibiotikakur. Därför tror jag inte att svampinfektionen smittar från din mun till din pojkväns genom kyssar, förutsatt att han är grundfrisk förstås.
Svampinfektionen borde inte heller smitta speciellt lätt från din mun till hans penis, eftersom männens underliv har bättre "ventilation" än kvinnans och därför inte löper riktigt lika stor risk. Men jag rekommenderar ändå att ni för att vara på den säkra sidan skulle använda kondom vid oralsex under den tid du har symtom i munnen. Dock ska vi ju komma ihåg att svampinfektion inte är någon könssjukdom, och skulle det vara så att han fick symtom i underlivet (sveda, klåda, torrhet, konstig lukt) så är det bara att behandla symtomen men salva från apoteket. Men det är förstås ändå onödigt att utsätta sig själv för det obehaget, så därför rekommenderar jag att ni tillsvidare använder kondom vid oralsex.
Vänliga hälsningar
Tessi