Svett eksem
21.09.2014
Hej!
Varje gång jag tränar får jag små röda prickar på sidan av bröstet och under armen. Och det kliar också lite grann men bara när man rör dom. Detta har aldrig hänt när jag har spelat fotboll när jag var lite yngre och inte heller när jag bara tränade på gymmet och lyfte vikter. Men nu när jag har köpt ett löpband och springer 4-6 gånger i veckan så uppstår det prickar. Vad kan det vara för prickar? Och hur kan man få bort dem?
Kan det vara av kläderna jag har på? Brukar ha på mig antingen sportbh eller vanligt bh och ett linne. Damen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2014
Hej.
Det är lite svårt att veta vad prickarna beror på utan att ha sett dem, eller var exakt de finns, men jag har mina misstankar :) Först och främst kanske du ändå borde fundera över om prickarna kan bero på din deodorant eller något tvättmedel som du använder?
Då du var yngre hade du ju inte samma svettutsöndring som du har nu, helt enkelt därför att man inte har det då man är yngre. Och då du tränade med att lyfta tyngder så uppstod inte samma friktion som uppstår då du springer på löpband. Jag tror alltså att prickarna uppstår för att svettig hud gnuggas mot hud då din arm rör sig fram och tillbaka och att det då är hårsäckarna som blir irriterade. Situationen kan förvärras ytterligare om du har rakat dig under armarna så att hårsäckarna är lite stressade redan från förr.
Jag föreslår att du skulle försöka använda en åtsittande skjorta med ärm som skulle täcka det drabbade området då du springer under den kommande veckan och se om det är någon skillnad. Så får du förstås se till att tvätta dig efter att du tränat och vid behov kan du smörja prickarna med Hydrocortisonsalva (som man få från apoteket utan recept). Salvan hjälper både mot rodnaden och mot klådan.
Om inte prickarna försvinner så rekommenderar jag att du skulle gå och visa dem för din skolhälsovårdare som vid behov kan boka en läkartid åt dig.
Sköt om dig.
Tessi