Svimfärdig
29.12.2013
Hej, först vill jag bara säga att decibel äger stort! Tack för alla hjälpsamma svar!
Det är nu så att jag har på senaste tid (kanske 1 månad tillbaka) haft stora problem med att det svartnar för ögonen och jag "halvsvimmar" när jag sätter mig upp/står upp efter att jag har suttit/legat. Jag har svimmat helt 2 gånger. Och det kommer kanske en sekund efter att jag tagit mig upp på benen. Det är jätte otäckt och jag har börjat bli rädd att något ska vara fel.
Jag äter normalt och har regelbunden mens. Jag väger 47kg och är 159 cm lång. För en tid sedan (kanske 1 och en halv månad) hade vi läkarundersökning i skolan och de mätte blodtryck och hemoglobi värdet. Allt var ok!
Så min fråga är vad kan detta bero på? Finns det något jag kan göra? Finns det någon chans att det kan vara något allvarligare?
Jag har sakt åt mamma och hon sa att om det inte blir bättre kan vi åka till HVC.
Tack på förhand! :))

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
31.12.2013
Hej, det låter helt klart som att du har lågt blodtryck. Det kan nog ha sett helt ok och normalt ut när du var på hälsogranskning, men lågt blodtryck brukar ge just sådana besvär. Man har oftast genetiskt också benägenhet för antingen högt eller lågt blodtryck.Du kan försöka sitta en stund om du legat och ska stiga upp, så att du inte genast rusar upp till stående. Och annars också överlag ta det lite lugnt då du rörs och byter ställning. Om det fortsätter att besvära dig kan du nog riktigt bra kontakta Hvc igen så kan de säkert hjälpa dig. Men det är ju mera hälsosamt att ha för lågt blodtryck än för högt så allt bra!
Försök också att du dricker och äter regelbundet och inte låter det gå för lång tid mellan.
Jag ska klistra in ett svar på en tidigare liknande fråga här:
Se, yrsel kan vara en av bieffekterna när man har mens, speciellt om du blöder kraftigt under mensen och kanske alltså får lite blodanemi av det (för lite blod, det kan man få yrsel och bli trött av). Men det är inte så vanligt att tjejer har så väldigt riklig mens. Men det kan ändå hänga ihop med mensen, för mensen kan påverka kroppen ganska ordentligt. Yrsel som kan ge illamående kan vara ett av dina PMS-symptom. Om det är bara mensen det är frågan om, så kanske det skulle hjälpa att börja med något hormonellt preventivmedel. En av de goda biverkningarna av tex p-plåster och p-piller är att de reglerar mensen, gör den mindre riklig och ofta också lindrar PMS-symptomen och mensvärken.
Men det kan också hända att du påverkas av lite järnbrist (för lågt hemoglobin) eller för lågt blodsocker (om du äter för dåligt) eller att du har väldigt lågt blodtryck. Alla de här tre grejerna kan ge dig yrsel närsomhelst, men kan bli värre i samband med den ansträngning på kroppen som mensen innebär. Just stress är ju också en ansträngning för kroppen och något så enkelt som att slarva med maten när man har det som mest stressigt kan ju ge lågt blodsocker, vilket kan ge yrsel. Att du spyr av det kan bero på att yrseln ger obalans. Men det låter ändå inte riktigt bra att du blir så yr att du spyr av det. Lågt blodsocker brukar snarare leda till yrsel som man svimmar av istället för att spyr av...
När skolan börjar igen kan du gå till skolhälsovårdaren och berätta om det här och mäta ditt blodtryck och hemoglobin. Hon ser nog om det är något där som är för lågt eller fel och kan berätta vad du ska göra då. Tills dess kan du försöka leva hälsosamt, alltså äta regelbundet och sova tillräckligt och allt det där, och så kan du föra lite dagbok över yrseln. Varje gång du känner av yrseln, så tänk efter hur du levt dygnet före - har du tex ätit tillräckligt regelbundet och mycket. Den här informationen hjälper sedan skolhälsovårdaren att ta reda på vad det är för "fel" på dig och åtgärda det. Men någon sjukdom behöver du säkert inte oroa dig för!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av ett gammalt svar av Liselott