Svullna lymfkörtlar eller nåt farligt?
09.02.2014
Jag har en knöl bakom högra örat. Den är ganska stor, och har växt några mm sedan november. Jag har en mindre bakom vänstra örat. Är det här svullna lymfkörtlar eller nån form av cancer? Jag har gråtit mig till sömns flera nätter i rädsla av att det är cancer, men jag vågar inte prata med nån eller gå till skolsköterskan. Borde jag göra det? Liten

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.02.2014
Hej Liten!
Hmmm... Väldigt svårt att säga något utan att se knölarna. Så gå till skolhälsovårdaren idag, så att hon får titta på dem! Det är ju så onödigt att du går omkring och är orolig och ledsen, vännen, när du skulle kunna få reda på vad det är så snabbt bara genom att visa åt någon som kan sådant där! Så gå till skolhälsovårdaren idag, visst? Det är säkert inget att vara rädd för, men det är bra att undersöka allt som man inte riktigt är säker på vad det är.
Stoooooor kraaaaaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott