Tandläkaren
09.02.2024
Hej,
Jag har egentligen aldrig haft tandläkarskräck men jag har inte varit till tandläkaren sen jag var 15. Och jag har haft ganska paha bulimi sedan dess (inte helt frisk ännu). Jag är väldigt rädd för hur mycket stryck mina tänder har tagit (mitt tandkött blöder ofta), men jag är också rädd för att gå till tandläkaren eftersom jag har så obehag för att någon "stoppar fingrarna i halsen" på mig. Jag behövde göra ett angina-prov för någon månad sedan och då började jag hulka och tillslut spy lite. Vad kan och borde man göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.02.2024
Hej,
Det är inte alls ovanligt att man tycker att det är obehagligt att gå till tandläkaren, och kanske speciellt om man vet om att det kan finnas anledning att göra det. Om man som bulimiker t.ex. har spytt mycket så kan det orsaka skador på tändernas emalj och då kan det lättare uppstå hål i tänderna. Men det är inte heller någonting som är unikt för bulimiker. Personer som äter vissa mediciner kan uppleva muntorrhet som också kan påverka tänderna.
Som tur är det sällan lika obehagligt att besöka tandläkaren som det är att ta svalgprov, men jag förstår att det ändå känns obehagligt att ha någon annans fingrar i munnen. Det är också en situation då man generellt känner sig kanska sårbar eftersom munnen på sätt och vis är ett så privat område och man kan känna sig ganska maktlös då man ligger och gapar.
På basen av din fråga får jag uppfattningen att du har insikt i din sjukdom och inte heller känner att du behöver smyga med det faktum att du håller på och tillfrisknar från din ätstörning. Jag tycker därför att det kunde vara bra att du helt enkelt var ärlig om saken och att du konstaterar att du har en känslig kräkreflex så att tandläkaren är medveten om att hen behöver gå varsamt fram och hålla dig informerad om vad hen gör. Men onekligen skulle det vara viktigt att du besökte en tandläkare för eftersom du skriver att du ofta blöder ur tandköttet vilket sannolikt beror på att du har inflammerat tandkött - vilket också kan leda till att man lättare får karies.
Kom ihåg att du är långt ifrån ensam och att tandläkare har sett det mesta förr. Det enda du behöver göra just nu är att boka en tid, du kan också uppge dessa saker då du ringer och bokar tiden så vet tandläkaren på förhand om din situation. Kontaktuppgifterna hittar du om du googlar på tandvård+din hemkommun.
Många kramar
Tessi