Tankar
11.12.2021
Jag vet inte varför jag tänker så här. Men på sista tiden har jag fått för mig massa saker i tankarna. Det började häromdagen när jag gick en sväng med hunden vid kanalen, en kvinna kom på vägen mot mig och jag började mitt från ingenstans få tankar på att jag ska ta och slänga ner henne i vattnet. Fick jättemycket ångest. Jag gick förbi henne och då började jag tänka på att återvända till henne och slänga ner henne. Det var som att något tog över min tankeverksamhet. Efter det så har jag haft sånna här tankar. Senaste dagarna då jag tar bussen till skolan så tänker jag att jag ska ta nån från perrongen och slänga personen ner på vägen när bussen kommer så den blir påkörd. Jag får jättemycket ångest när jag står på hållplatsen och det känns nästan så att jag är påväg att göra det. Jag vill inte tänka på detta, men det är något som tagit över min hjärna så jag konstant går runt tänker på att göra någon illa när jag går förbi. Det med busshållplatsen vill jag inte ens vara där länge.. för jag är rätt att impulsen kommer. Snälla vad ska jag göra.. Mia
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
05.01.2022
Hej,
Förlåt att du fått vänta på svar, detta mejl hade av någon orsak hamnat i min spamkorg.
Det är väldigt vanligt att man under stressigare perioder i livet kan få sådana här "förbjudna" tankar som du beskriver. Tankarnas innehåll är ofta kopplat till just sådant som man vet är moraliskt fel, kriminellt och avvikande att göra men de kan även handla om andra saker som t.ex. olika sexuella fantasier. När man märker att man har sådana här tankar blir man rädd för dem  och för sig själv för att man inte kan kontrollera tankarna och dessutom börjar man förhålla sig negativt till sig själv och dömer sig själv hårt för att man är "konstig" som tänker så här. Det blir alltså något som känns väldigt hotfullt när tankarna kommer. Det är då ångesten väcks inom en, man vill befria sig själv från situationen och fly bort. Man tror liksom att eftersom man inte kan kontrollera tankarna så kan man inte heller styra sig själv, alltså så tänker man att det kan finnas en stor risk att man faktiskt förverkligar sina tankar.
Men det kommer man ändå inte att göra. Tankar är bara tankar och det betyder inte att man kommer att leva ut dem. Nästa gång dessa tankar kommer så ta sikte med dina ögon på molnen på himlen. Välj ut ett moln och följ det med din blick. Spring inte iväg utan försök hålla dig kvar i ångestkänslan fast den är obehaglig. Följ molnets väg hela tiden. Tankar är nämligen som moln , de kommer och går.
Det kan också vara bra för dig att fundera över ifall du har mycket negativa känslor riktade mot andra personer i din närhet just nu, känslor som du kanske haft svårt att uttrycka åt dem. Om man har mycket i sitt liv för tillfället som man upplever att man inte har kontroll över så kan man få sådana här konstiga impulser i tankeform som du har fått.
Vänliga hälsningar
Camilla Pitkänen