Tappat smaksinne
19.11.2013
Jag har, i princip under en natt, tappat smaksinnet. Det var ca 2 veckor sedan, och en del har kommit tillbaka. Jag har inte varit förkyld, och inga slag mot huvudet har utövats. Jag har känt mig nedstämd, typ deprimerad, senaste månaden. Kan depression ge dåligt smaksinne? Vad kan det annars bero på? Neddtömd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2013
Hej.
Det är ganska ovanligt att smaksinnet försvinner helt, ibland kan det försvinna delvis men även i dessa fall är det ofta luktsinnet som är försvagat och inte smaksinnet. Så det du först av allt kunde göra är att fundera över om ditt luktsinne fungerar som förr. Precis som su själv skriver är ofta förkylning en orsak till förändringar i smaksinnet, och det kan ha neurologiska orsaker, t.ex. till följd av slag mot huvudet. En annan anledning till att smaksinnet kan försvagas är muntorrhet eller skador på slemhinnorna i munnen. Jag har inte hört att depression skulle ge upphov till förändringar i smaksinnet (och åtminstone inte över en natt) , men däremot kan olika mediciner som används för behandling av depression göra det.
Mitt råd skulle vara att du skulle boka tid till läkare, så fick läkaren ta ställning till huruvida saken borde utredas vidare eller inte.