Telfast 120mg
23.06.2024
Hej! Jag har tagit telfast nu mot allergier. Men vissa dagar upptäcker jag att de inte hjälper alls fast jag tagit dem. Kan man eventuellt ta en till om några timmar om det råkar vara så att man inte har något annat att ta där hemma och symptomerna är ohanterbara?
Har funderat på att byta till ett annat fabrikat, men just nu är telfast det enda jag har så undrar vetkligen om man kan ta en till ifall om det faktiskt behövs?
Om jag byter fabrikat vilket skulle ni rekommendera mot pälsdjursallergi och mot pollen allergier som man kan få recept fritt? (Har tagit telfast mot pollen allergi men skulle vara skönt att ha något mot pälsdjursallergi med) Tippe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.06.2024
Hej,
Om du upplever att Telfast inte är tillräckligt effektivt så skall du inte ta en större dos utan ta kontakt med en läkare som kan ordinera rätt medicin åt dig. Risken med att använda receptfria mediciner är att man tar en alldeles för hög dos för att man iinte tycker att de hjälper tillräckligt - då det kanske egentligen handlar om att själva medicinen inte är rätt.
Så kontakta HVC och boka en läkartid så att du får diskutera saken med en läkare.
Kram,
Tessi