Testikelvärk
04.02.2024
Hej, ja har på senaste tiden fått en testikelvärk eller inte direkt värk men det tar lite sjukt inte alls mycket och den lilla smärtan kommer och går. Ibland känns det en väldigt svag strålning från vänstra pungen mot insidan av låren. Smärtan förekommer oftast när jag lägger mig ner på sängen. Skulle helst inte vilja åka och titta upp det för att det känns lite onödigt fö det är såpass liten smärta ennu. Tittar jag upp det så kommer doktorn antagligen inte hitta något.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2024
Hej,
Om man har fått t.ex. ett slag mot pungen eller om man har varit sexuellt upphetsad en tid utan att ha fått utlösning så kan det göra ont i pungen, och dessa gånger behöver man inte uppsöka läkare, men i alla andra situationer så lönar det sig att kolla upp saken. Du skriver att smärtan kommer och går och att det känns som att smärtan strålar ut mot ljumsken. Jag kan tyvärr inte ge dig något svar på vad det beror på men eftersom det har varit återkommande så rekommenderar jag att du besöker en läkare som kan undersöka dig. Det är helt normalt att det känns jobbigt att besöka läkaren, speciellt för undersökning av ett så privat område, men det du kan tänka på att för läkaren är det inte det minsta konstigt eller pinsamt, utan precis som vilken annan del av kroppen som helst.
Så ring till din egen hälsocentral och boka en läkartid.
Kram,
Tessi