Tourettes
21.02.2023
Hej! Jag tror att jag kanske har tourettes syndrom, eftersom jag hela tiden gör olika miner i ansiktet och kan inte sluta fast jag fösöker och jag tänker på det jätteofta och det påvekar min vardag. Jag undrar om detta kan vara tourettes och om man kan träna bort det på något sätt? Ko
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
28.02.2023
Hej!
Det kan det vara. Minerna du gör kallas för tics. Varje gång du har ett tics så brukar det kännas som t.ex. efter att du kliat dig- så skönt, vilken lättnad! Alla människors hjärnor är unika och de personer som brukar drabbas av Tourette´s har en medfödd obalans i en liten del i signalsystemet i hjärnan. Det är inte farligt men jobbigt då man inte kan kontrollera det. För att man ska tala om Tourette´s  så beror det på hur lång tid du haft dem (över ett år?) och att du förutom muskelrörelser i ansiktet även har olika ljud men dessa behöver inte uppstå samtidigt, att du har det nästan dagligen och att rörelserna/ljuden kommer så att säga efter varandra.
Bara att gilla läget med andra ord fast det kan vara jättekämpigt. Men man kan träna bort det på så sätt så att det nästan inte märks man är med andra och släppa dem "fria" när man t.ex. är ensam eller med familjen. Det första som skulle vara jättebra att göra är att berätta för andra att du har detta. Sen kan du testa detta:
DAGBOKEN
- För dagbok över dina tics. Hitta på "arbetsnamn",roliga namn som du börjar gapskratta åt. Dina tics är något skilt ifrån dig, de hör inte ihop med din personlighet utan de är bara lite jobbiga som myggor på sommaren
- Ge en siffra åt dina tics enligt hur mycket de påverkar dig, kanske något tics kan vara bra att ha medan andra skulle du helst slippa?
- Välj det tics som du är mest irriterad och arg på: Hur beter sig detta tics? Var i kroppen känns det? Vad händer just där i kroppen? Ta en spegel eller kameran på telefon till hjälp. Är det ett snabbt eller långsamt tics? Hur tar ticset slut?Händer något mer under ticset eller efteråt?- Nu vet du hur ticset ser ut. Fundera-händer något före ticset kommer?T.ex. en känsla inuti dig eller något utanför? Känner du något före, t.ex. det kliar eller sticker till i kroppen, spänning i kroppen eller en värmekänsla?Vilken tid på dagen och i vilka situationer kommer ticset?
När du fått all denna info så vet du hur de funkar och när de kommer. Då kan du börja jobba på att ta emot impulserna.Du ska INTE börja undvika de ställen eller situationer där ticsen kommer. Sträva efter att vara i situationerna och försök bara att ändra något jättelite, en liten detalj som du tror kan trigga ticsen.
Kom ihåg också att inte stressa för mycket, eller vara alltför arg och spänd på dina tics eftersom de då ofta blir starkare.
Hoppas att detta hjälper dig till en början!
Varma hälsningar från Camilla