trött
02.11.2014
Hej, jag hoppas jag skulle få lite hjälp härifrån nu..
Det är så att jag har varit väldigt trött den senaste veckan och orkar inte träna som vanligt (tränar annars aktivt ca 11h i veckan) och om jag tränar orkar jag inte mycket annat än att ligga i sängen resten av den dagen. Jag kan inte heller minnas senast jag hade mens... På våren någon gång antagligen, alltså över ett halv år sedan, och detta oroar mig såklart. Jag äter tyroxin mot sköldkörteln och har funderat om det kan vara något som borde justeras där (tog kontrollprov för en månad sen men då var det okej) eller kanske järnbrist? Andra symptom än trötthet är konstig och onormal andning, lite huvudvärk emellanåt, snabbare mjölksyrebildning, upplevd sämrad kondition, återhämtning och ork. Vad tror ni? Jag orkar inte med detta längre... Hälsovårdscentralen vet ju ingenting..
Jag äter och sover bra kan jag ju tillägga. tröttisen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2014
Hej.
Det låter inte som om du var riktigt i skick. Du skriver att du har varit väldigt trött den senaste veckan och då tycker jag att du skall hålla paus med träningen. Om du tränar så mycket som 11h/vecka så betyder det ju att du känner din kropp bra - och då måste du respektera den då den är trött och behöver vila, oavsett vad det beror på. Din trötthet blir garanterat inte bättre om du tvingar dig själv att träna.
Du skriver också att du inte har haft mens sedan i våras, och jag vet ju inte hur regelbunden din mens har varit innan det/ vad du väger /varför du äter Thyroxin - det kan vara helt ofarligt att mensen har varit borta så länge, men det kan även vara ett tecken på att din kropp är stressad och trött. Kroppen är på så sätt smart, att den försöker reglera sina egna funktioner och stänger av sådant som just då är för krävande. Det jag menar, ganska förenklat, är att den egentliga orsaken till att kvinnor har mens är att man skall kunna bli gravida, d.v.s, först bära barnet i kroppen i 9 månader och sedan sköta om det då det föds. Men om kroppen av någon anledning, sjukdom, svält, för hård träning o.s.v. är för trött och stressad så stänger hjärnan av den hormonproduktion som sköter mensen - därför att kroppen anser att man inte klarar av att vara gravid/föda barn. Så det är möjligt att din kropp tycker att den är för hårt pressad och därför "väljer den bort" mensen. Men oavsett vad som är orsaken till att din mens är borta så borde det undersökas.
Oftast börjar läkarna undersöka utebliven mens då den har varit borta i 3-6 månader, så jag tycker att du skall besöka en läkare som kan fundera över vad det beror på, och på samma gång kan hen kolla upp att Thyroxindosen är lämplig, och hur dina blodvärden ser ut. Så antingen kan du besöka din skolhälsovårdare som kan boka en tid åt dig, eller så kontaktar du din egen hvc och bokar tid direkt till en läkare. Det är sant att man inom vården inte alltid genast hittar orsaken till olika problem, men att säga att "hälsovårdscentralen vet ju ingenting" är inte heller riktigt sant, det finns många duktiga läkare som gör ett bra jobb - men de kan ju inte heller hjälpa dig om du inte först kontaktar dem och ber om hjälp. Så ta tag i saken och boka en tid.
Kramar
Tessi