Tss=död?
04.09.2014
Jag undrar hur lång tid det kan gå från att man blir "smittad" tills när man blir supersjuk? O som följ fråga, hur lång tid tar det innan man dör i så fall?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2014
Hej.
Tiden från att man blir "smittad", d.v.s. från att stafylokockerna börjar föröka sig och bilda toxiner tills man blir jättesjuk kan säkert variera från fall till fall, men generellt rör det sig mellan 2-3 dagar. Det är viktigt att komma ihåg att TSS till följd av tamponganvändning är allvarligt, men även väldigt ovanligt. I allmänhet blir man nog så pass sjuk att man efter relativt kort tid tvingas söka vård p.g.a. kraftiga symtom (hög feber, blodtrycksfall, yrsel, kräkningar, huvudvärk m.m).
Se alltså till att vara noggrann med handhygienen, tvätta händerna före och efter tampongbyte och byt tampongen med 6 timmars mellanrum så minskar du risken för TSS avsevärt.
Vänliga hälsningar
Tessi