Tungt att andas
18.06.2015
Hejj.
Jag har sen fredan haft tungt att andas på mina träningar.
Jag är alltså tävlingssimmare.
På fredan då jag simmade fick jag känslan att inte få tillräckligt med syre. Det kändes som om jag hade en klump i halsgropen och som att jag simmade med hakan mot bröstet. Jag försökte ignorera denna obehagliga känsla och jag simmade till slut. Jag trodde att det var för att jag var så himla trött, hade en hård huvudvärk så.
Sen på söndag hade jag ingen samma känsla och då blev det för äckligt så jag steg upp ur vattnet och låg och andades. Lät pulsen bli långsammare typ. Så jag började göra landgymppa ist som magmuskelövningar osv. Efter ett tag måsta jag sluta för jag fick känslan av att inte få tillräckligt med syre.
På måndan ersattes den känslan av att det blev tungt att andas.
Jag hade knappt simmat en kvart då känslan komm tillbaka. Så jag kom upp och lät mig andas. Jag klarade inte ens av att simma 200m sparkar då jag även hade en bräda.
Idag blev det värre, simmade 250m och sedan klarade jag det inte mer. Det är värst då jag simmar rygg. Efter 150 rygg känns det som om jag inte får syre fast jag får syre. Svårt att förklara :/
Iaf får jag som mindre syre än normalt typ.
Klarar inte heller av att dyka.
Så jag testade att vara ute och jogga/springa. Fick en djup andning efter en kort sträcka och sedan blev jag överdrivet anfådd av en sträcka jag normalt skulle klara utan problem.
Så den tunga andningen kmr då jag blir anfådd men även i vilo läge känner jag av ett tryck på bröstet.
Dessutom blev jag en gång yr då jag hade för djupa andningar.
Jag funderar att det kan ha med pollen att göra.
Jag är allergisk mot flera saker och det jag är mest mot blommar nu.
Fast jag har ALDRIG haft problem med andningen!
Bara täppt näsa isf
Vanliga symptom för mig är torra ögon, kliande hals, täppt näsa men aldrig har jag haft med andningen.
Dessutom har jag knappt haft några symptom nu så det måste ju vara någon ny allergi då?
Tycker ni att jag borde kolla up det för säkerthets skull??
Nej, det är inte som om jag andas genom ett sugrör utan.... det är bara tungt att andas ._.
O sen en till sak. Ibland ser jag suddiga fläckar i mitt synfält.
Jag har funderat om det är för att mina ögon ät torra.
De dyker upp som en suddig fläck i synfältet som jag måste blinka flera gånger för att få bort.
Är det också oroväckande? allergisktbarn

Ungdomsinformatören Jenny svarar
22.06.2015
Hej!
Det skulle nog nu vara viktigt att du kontaktar en läkare och berättar det du skriver till oss eftersom det kan bero på dina allergier och kan vara astma -alltså inflammation i luftvägarna som kan vara farligt om man inte sköter det. De symptomen som du beskriver kan också bero på stress.
Var snäll och kontakta en läkare nu (din hemkommuns hälsovårdscentral), så hen får kolla upp vad dina symptom beror på, vänta inte tills det blir värre. Det är viktigt att ta hand om sig själv, så bra att du skrev till oss! Berätta för läkaren också om de suddiga fläckarna som du ibland får i synfältet.
Med vänlig hälsning, hälsovårdaren Annika och ungdomsinformatören Jenny