Tungt att andas
16.06.2016
Hallåj. Igår var jag och simmade för första gången i havet i år. Det kändes inte som det brukade när jag kom mig i vattnet. Det kändes som jag inte fick i mig tillräckligt med syre och när jag dök kändes det oförklarligt konstigt, som att jag hade för lite syre i lungorna på nått sätt... (oförklarlig känsla). Dessutom fick jag efter en stund (om ni ursäktar uttrycken) SÅ IN I HELVETES tungt att andas (Jag hade tungt att andas kanske 20 minuter)! på vägen hem hade jag fortfarande tungt att andas och kraftigt pipande ljud när jag andades och slemmigt och äckligt i halsen, men allt gick om av sig själv efter en stund.
Jag och en kompis funderade om det kan vara astma eller nått sånt, men jag har aldrig haft astma, men kan man få astma bara sådär? har lite pollenallergi men har aldrig rökt (bara fisk).
Om det inte var astma, kan det ha varit någon skydds reaktion i luftvägarna då vattnet var bara 10 grader?
Vöråbo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.06.2016
Hej.
Jag tror att reaktionen berodde på att vattnet var så kallt. Har du tidigare märkt att du skulle reagera på något sätt då du har utsatts för kyla? Det finns en form av allergi som kallas för köldallergi. Det handlar då om att kroppen reagerar på kölden så att cellerna i huden frigör histamin, som startar en inflammatorisk reaktion i kroppen och då gör att t.ex. slemhinnorna i luftvägarna kan svälla. Det gär knappast att ställa någon diagnos på att du har köldallergi på basen av denna enda gång, men reaktionen låter liknande. Precis som ni konstaterade så låter det som astma, men det verkar osannolikt om du aldrig tidigare har haft några sådana symtom. Köldallergi kan sitta i i allt från några månader och upp till 10år, och precis som vilken annan allergi som helst så kan symtomens svårighetsgrad variera.
Kommer du ihåg att du tidigare skulle ha fått några symtom då du utsatts för kyla? t.ex. klåda eller utslag på huden? Jag tycker att du i fortsättningen skall vara lite försiktig med att utsätta dig för plötslig kyla. Ha t.ex med dig antihistaminer (som man får köpa från apoteket utan recept) ifall att du skulle känna att du får tungt att andas eller blir svullen i luftvägarna. Och om situationen upprepas så tycker jag att du skall diskutera saken med en läkare så att hen får ta ställning till saken.
Kram
Tessi