Uppblåst..
17.02.2014
Hej Decibel!
Jag har på senaste tiden, ungefär ett år, haft väldigt mycket gaser.. Ett hemskt ämne att behöva ta upp men det behövs verkligen. Som sagt, jag fiser i princip hela tiden. Men jag vill ju inte göra det inför människor, så jag "håller inne dem" haha. Men det fungerar inte riktigt, jag får ont i magen, kan knappt gå för jag fiser när jag tar ett steg och magen börjar låta istället. Min mage brukar också bli väldigt uppblåst under dagen. På morgonen är den relativt platt men blir större under dagen. Vet knappt hur min mage egentligen ser ut.
Jag har i några dagar testat att undvika bröd och pasta, vilket har hjälpt, men jag märker också att något som är stekt i smör får mig att bli gasig. Vad kan det bero på? Är jag allergisk eller bara.. Ja, jag vet inte. Överkänslig?
Men om jag nu ska undvika pasta och bröd, vad ska jag äta på morgonen och t.ex på lunchen i skolan?
Jag tar alltid en frukt till mackan på morgonen, så frukt går bra, men det mättar ju inte med bara en frukt. Yoghurt och dylikt är jag inte överförtjust i, och det mättar inte heller särskilt mycket. Müsli mår jag illa av..
En annan undran, borde man kolla upp detta hos en läkare så att jag vet? Vad ska jag i så fall säga till mamma?.. Jag har inte sagt att jag blir gasig, bara att jag får ont i magen av bröd och dylikt. Känns väldigt pinsamt att behöva berätta allt detta..
Tack för svar!
(Nej, jag bor inte i Äänekoski, men min kommun finns inte med på alternativen..) Tjejen vars kommun inte finns med.. ;)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
20.02.2014
Hej!
Nu är vi ju inga läkare och inte kan vi se dig och undersöka dig heller. Men vi har ett par gissningar, utgående från vanliga sjukdomar nuförtiden. Det första vi kommer att tänka på är celiaki (glutenintolerans), alltså att man har en födoämnesallergi mot sädesslagen. Vissa har bara mot vete, andra även mot havre, råg och korn. Typiska symptom på det är just gas i magen, uppsvälld mage, magsmärtor och ibland även illamående, diarré, kräkningar och förstoppning. Man testar med ett blodprov och eventuellt också med gastroskopi. Det låter möjligt att du har just celiaki, eftersom du får ont i magen och gaser av bröd, mysli och pasta - alla är ju gjorda på mjöl eller flingor av sädesslag. Även laktosintolerans, alltså allergi för vissa ämnen i mjölkprodukter, så kan ge samma symptom.
Det du ska göra nu är såklart att berätta det här för mamma och sedan ska ni ringa och boka tid för undersökning. Före undersökningen ska du äta helt normalt, för om du undviker sädesslagen före det så visar kanske inte testen rätt resultat. Detsamma gäller ifall det är frågan om laktosintolerans.
Jo vännen, du måste nog berätta om det här med fisandet för din mamma. Vet du, det är inget att skämmas för! Du har ju ont och besvärligt ju, och är det frågan om en sjukdom, så är det ju inget du kan rå för. Det är som att skämmas för att ha diabetes eller cancer, det är ju inte ditt fel! Och du kan inte gå omkring och må på det här viset i all eveighet - eller hoppas att det ska gå om av sig själv om du bara håller tyst om det. Klart att du ska få hjälp med det! Och kanske är det sedan bara så enkelt som att få nya kostvanor och inte att börja äta medicin eller något annat jobbigt! Men du ska ta det här på allvar, för framförallt celiaki kan påverka jättemycket hur du kommer att må i framtiden. Allvarliga bieffekter av den sjukdomen kan vara bland annat att inte kroppen utvecklas som den ska, att benen blir sköra, mensen krånglar och att man med tiden kan utveckla allt från problem med levern till cancer. Vi menar inte att skrämma upp dig nu, bara att du ska förstå att du måste låta få dig undersökt så att vad det än är kan botas eller lindras.
Så prata med mamma idag, okej? Kom ihåg att hon ju innerligt vill att du ska må bra - och hon kommer inte att tycka att fisandet är pinsamt, hon kommer bara att vara ledsen för att du lidit i tysthet!
Stooooor kraaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena