Uppsväld mage
16.12.2013
Hej! :)
Hoppas att detta nu är i rätt kategori...
Men undrar över det där med uppsväld mage, vad beror det på?
Och hur kan man "lindra" det?
Brukar ha jätte jobbigt ofta på t.ex. söndags kvällar om det har varit nå kalas eller nåt (eller mer som nå sleepover eller filmkväll me tjejerna), ser helt gravid ut då, och har också sett kändisar (som Kissie) som har lagt upp foton på blogg/instagram på deras mage när den är uppsväld, och Kissie då som annars är så smal så såg faktist riktigt gravid ut...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.12.2013
Hej!
Svullen - uppsvälld - mage kan bero på många olika saker, allt från mens på kommande till magkatarr. Men i ditt fall verkar det finnas en tydlig koppling mellan kosten och den svullna magen. Du får svullen mage när du har frossat eller ätit mycket socker/vitt mjöl/fett eller ätit saker som du inte är så van med (jämfört med vanlig husmanskost och vardagsmat). Då beror det här troligen på att ditt matsmältningssystem har problem med att smälta all den här maten. Det finns alltså en naturlig flora med bakterier i tarmarna och deras jobb är att hjälpa till att spjälka sönder maten och dra näringen ur den. Men får de för mycket sött eller för mycket tungsmält, så får de det dels jobbigt och dels blir det fler av de bakterier som - sorry om det här låter osmakligt - gör att maten ruttnar. För lite mjölksyrebakterier och för mycket förruttnelsebakterier alltså.
Det som hjälper - förutom att prutta och rapa en massa - är att äta sådana mjölkprodukter som har mycket mjölksyrebakterier i sig, både naturliga och tillsatta. Naturliga mjölksyrebakterier finns bland annat i surmjölk (piimä), naturell yoghurt och fil. Mjölkprodukter med tillsatta mjölksyrebakterier finns det gott om: Acitiva yoghurtar med fibrer i, Actimell, Acidofilus- och Bifilus-produkter (tex juice, yoghurt, drycker av alla de slag) osv osv osv. Mjölkhyllorna i butikerna är FULLA av dem, för du (och Kissie) är långt ifrån de enda som har problem med matsmältningen. Att äta fiberrrik mat till det här, som fullkornsbröd, fullkornspasta, grönsaker osv, hjälper såklart också till.
Det lönar sig att hela tiden tänka på det här med fibrer och mjölksyrebakterier, så att man har en bra matsmältning inför de gånger man äter en massa godis eller liknande. Att frossa i sig chips eller lösgodis eller choklad är aldrig en bra idé - och magen säger ju faktiskt till att "hördudu, det här var inte kul för mig" - så kanske kunde du också överväga att lägga något slags begränsning på hur mycket du äter på kalaset eller filmkvällen. Man ska absolut unna sig något gott, det får man bara bättre livskvalitet och ett njutningsfyllt liv av - men välj dina synder. Alltså ät faktiskt bara sådant gott du verkligen gillar och ät inte bara för att godisskålen eller bullafatet står där framför dig. Tycker du verkligen OM just den här sortens bulla eller äter du bara för att den finns, för att gläda farmor som bakat eller för att din favoritsort var slut? Och häv inte i dig hela påsen/skålen på en kväll. Då är det faktiskt snällare för magen att sprida ut det på flera kvällar.
Svullen mage brukar alltså ofta tyda på att man har luft i magen (förruttnelsebakterierna producerar gaser, det är det som gör att pruttarna luktar illa) och luften kan man få ut genom att tex gå ut på långpromenad och röra på sig.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott - som hört "allt" om svullna magar ;)