Urinvägsinfektion
22.04.2014
Hur länge ska man som man vänta innan man uppsöker läkare för urinvägsinfektion? Har haft det för ett par veckor sen men då gick det om av sig själv, men fick igen för några dagar sedan och dricker mycket men det har inte gått om. (Symptomen tyder iaf på urinvägsinfektion) ÖP

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2014
Hej ÖP!
Nog ska du gå så snabbt du kan. Vad vi förstått är urinvägsinfektion för killar väldigt smärtsamt, och inte ska man ha smärta i onödan. Plus att urinvägsinfektion hos män kan infektera prostatakörteln och det är inte bra. Ju snabbare du får antibiotika mot det, desto bättre.
Tills dess kan du pröva att dricka sura saker, som tranbärssaft (som också har läkande egenskaper), även om det inte har några vetenskapligt bevisade effekter. Det som däremot defintivt kan orsaka urinvägsinfektion är oskyddat analsex, eftersom den vanligaste bakterien som orsakar urinvägsinfektion är kolibakterier som naturligt finns i tarmen och som kan slippa in i urinröret via öppningen i ollonet om man har analsex utan kondom.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskors tidigare svar här om uvi)