Urinvägsinfektion?
25.11.2014
Hej! Jag har haft i ca 3 månader ett ganska så svårt problem. Jag kissar alldeles för ofta, dvs mellan 15-20 ggr per dag. Knappt något alls kommer per gång och jag dricker inte mer än vanligt. Jag har varit sexuellt aktiv i 5 månader och går på kombinations p-piller. Detta har börjat störa mitt sexliv också eftersom min pojkvän och jag inte kan njuta av sexet för nuförtiden när jag är nära att komma så känner jag ett toalett-behov. Jag är inte gravid eftersom jag har min mens för tillfället. Vad är det för fel på mig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2014
Hej!
Vår sexualrådgivare-hälsovårdare Tessi är på jobb här på Decibel imorgon, hoppas du kan vänta på svar tills dess?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Jag tycker att du skulle vända dig till din hälsovårdare eller hälsocentral så att du fick ge ett urinprov genom vilket man kunde kolla om du eventuellt har urinvägsinfektion. Det låter ju ovanligt att den isåfall skulle ha pågått under så lång tid men det kunde ändå vara bra att kolla upp. Samtidigt kunde även könssjukdomar och andra infektioner kollas upp.
Det är inte ovanligt då man börjar ha sex regelbundet (speciellt om man inte använder kondom utan har p-piller) att slidans ph-värde blir lite rubbat vilket kan ställa till det lite. Underlivet blir liksom lite "smutsigare" p.g.a. sexet och då löper man större risk att drabbas av urinvägsinfektioner. (många skyller den ökade förekomsten av urinvägsinfektioner på pillren, medan de i själva verket beror på att sexualvanorna ändrar.)
En annan sak som kunde kollas upp bara för att vara på den säkra sidan är ditt blodsocker, eftersom ett av tecknen på diabetes kan vara att man måste kissa ofta. Dock brukar det även innebära att man är väldigt törstig vilket inte stämmer in på dig?
Det är ganska vanligt att man känner sig kissnödig precis innan man får orgasm - men om man går på toaletten innan man har sex och inte har några problem med inkontinens så brukar det inte ske några olyckor. Men jag kan givetvis förstå att känslan av att vara kissnödig är extrakänslig för dig eftersom det är ett problem även i övrigt.
Om inga av proverna visar något och problemen kvarstår så skulle det nog vara bra att tala med en läkare som kunde undersöka dig och se att allting står rätt till.
Sköt om dig!
Tessi