urinvägsinfektion???
13.09.2015
Hej
Jag undrar om ja har urinvägsinfektion för nu på sista tiden har det börjat ta såå ont där nere och i nedre delen av magen inte som mensvärk ont utan det är en annorluda smärta och mitt kiss har börjat lukta jätte konstigt och ser typ såhär mörkt ut. Men kan ja g få fast jag är så ung??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2015
Hej.
Urinvägsinfektion har ingenting alls med åldern att göra, så det kan både barn, unga och vuxna få. Det vanligaste symtomet är att det svider och bränner då man kissar och att man får ont nere i magen. Precis som du skriver så kan kisset börja lukta konstigt och färgen på kisset kan bli annorlunda - allt från grumligt till klarrött. (det beror då på att infektionen gör så att det blöder i urinvägarna).
Om du har symtom så tycker jag att du skall gå till din skolhälsovårdare eller till hvc så att du får ge ett urinprov och får mediciner. Om urinvägsinfektionen har gått tillräckligt långt så går den inte längre över av sig själv utan då behöver man antibiotika för att bli bra. Men det är absolut ingenting att skämmas över att man har urinvägsinfektion så du behöver inte alls känna dig pinsam över att gå till hälsovårdaren eller berätta om det för dina föräldrar.
Huvudsaken är att du snabbt får hjälp så att det inte blir värre! I värsta fall kan infektionen sprida sig till njurarna och då är den svårare att behandla. Så gå genast till hälsovårdaren/hvc så att de får kolla ditt urin.
Kram!
Tessi