Urinvägsinfektion eller svamp i underlivet?
03.07.2015
Hej,
Jag har läst på om både urinvägsinfektion och svamp i underlivet men kan inte komma fram till vilket av det jag har eller om jag eventuellt har både och. Jag hade varit väldigt tacksam över att höra vad ni tror :)
Jag har haft problemen i en dryg vecka nu, och de har varken blivit bättre eller sämre. Problemen är inte så allvarliga, jag har inte ont utan det svider bara lite efter att jag har kissat/när jag nästan har kissat färdigt och jag kan känna mig lite kissig efteråt också trots att jag inte har svårt alls att kissa. Några gånger har jag även tyckt att min slida (inre slidväggar, slidöppningen) har verkat svullen och den känns lite känsligare än vanligt/kliar lite. De båda gångerna jag har haft sex har det dock inte gjort ont, och jag har inte fått någon vit flytning.
Vad tycker ni att det låter som och vad bör jag göra åt det? Jag undviker helst att gå till vårdcentralen om jag inte verkligen måste då jag har läkarfobi :P Är det farligt om jag testar med medicin mot svamp från apoteket?
Tack på förhand!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
07.07.2015
Hej!
Det är helt omöjligt för oss (eller våra hälsovårdare/barnmorskor) att veta vilket du eventuellt har, båda sorterna borde konstateras av läkare innan man kan medicinera - så att man verkligen medicinerar rätt. Inte heller svampinfektionsläkemedel ska man använda utan att veta att det verkligen är just svampinfektion man har. Men det kan nog hända att det räcker med ett besök till labbet på HVC, så att du där kissar i en burk (så att de kan kolla om du har infektion i urinvägarna) eller att du själv får svepa ett varv i slidan med en bomullspinne så att de kan testa ifall du har svampinfektion - eller något annat, vilket ju inte är uteslutet eftersom du haft sex. Sköterskorna i infodisken (du kan fast ringa dit och be dem sända en remiss till labbet, eller så går du dit när HVC öppnar på morgonen) och sköterskorna i labbet är ju inte direkt läkare och de brukar vara både gulliga och diskreta :) Vännen, du måste nog kolla upp det här - tex en vanlig bakterieinfektion kan bli farlig om den lämnas obehandlad. Ta med en kompis eller använd andra knep som kan lindra känslorna, tex favoritmusiken i öronen. För din egen skull, gå och kolla upp, visst?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna