Utmattning
17.10.2023
Hej igen decibel!
Jag har en sak som jag undrar eftersom det ändå har suttit i i mer än en vecka. Jag har varit extremt trött, inte orkat cykla eller gå på kvällen. Jag har somnat mitt dagen och jag har vaknat många gånger på natten och somnat om. Jag har dessutom en extremt orolig mage vilket delvis beror på stress och oro antar jag men det har liksom varit nästan som mensvärk men jag ska inte ha mens förrän om några veckor. Alla symtomen verkar stämma in på utmattning men jag vill inte ge mig själv någon diagnos och det känns lite konstigt att fråga läkaren om det eftersom symtomen sitter mest inombords.
Vad ska jag göra? Är jag utmattad? Soffpotatisen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.10.2023
Hej,
Det är jättesvårt att ge ett exakt svar på huruvida du lider av utmattning eller inte. Många av symtomen du beskriver kan hänga ihop med utmattning, men det skulle definitivt kräva en närmare undersökning av dig för att utreda om t.ex. din trötthet beror på fysiska eller psykiska orsaker.
Jag hoppas att du för tillfället har höstlov och att du då ger dig själv tid att vila och ta det lugnt. Om din kropp säger att den vill vila och du faktiskt känner dig utmattad så har du all anledning att ta det på allvar. Försök att sova och fokusera på sådana saker som du själv tycker att är avkopplande och sköna.
Men på sikt skulle det vara bra att du tog upp saken med en läkare. Dels för att utreda om magproblemen har en fysisk orsak eller om de beror på din stress eller utmattning. Läkaren kan i sin tur också ta ställning till om du borde remitteras vidare till en psykolog för att få hjälp att hantera din situation.
Så mitt råd är att du skall vila nu då du förhoppningsvis har ledigt, och efter lovet tar du tar i saken och bokar en läkartid vid HVC. Jag tycker inte alls att det är konstigt att boka en läkartid även om symtomen inte är "synliga", och läkaren stöter på liknande fall alla dagar så jag tror inte att hen heller tycker att det är konstigt.
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi