Utslag
14.07.2016
Hej
Jag har en rött, några centimeter i omkrets, runt område på mitt ena ben, som ibland är bättre men ibland fjällas, kliar och är irriterat, det går periodvis men nu är det värre än någonsin. Jag har testat olika krämer och salvor på det, men det har bara lindrat aningen. Jag har kollat upp lite på nätet och tror att det är ringorm. Jag har alltid haft torr och känslig hud, för något år sedan var min hud kring näsvingarna väldigt röd, irriterad och knottrig, och jag tror att det var atopiskt eksem, då atopisk allergi går i min släkt. Det verkar ha försvunnit, men kan ibland komma tillbaka i en mindre skala, speciellt under vintern. När jag då pratade med min skolhälsovårdare fick jag rådet att smörja med en bassalva, nåt som inte hjälpte mycket.
Vad jag undrar nu är, vart kan jag vända mig för att få mitt utslag undersökt och nån fungerande medicin? Jag har två gånger bokat tid till privatläkare, men varit tvungen att ställa in. Nästa tid till privatläkare finns först i september, då jag har flyttat härifrån. Vart ska jag vända mig ifall jag kontaktar närmaste hälsovårdscentral? Jag vill inte att det ska bli som med skolhälsovårdaren igen, nu vill jag verkligen få bort mitt utslag. hjälp

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
14.07.2016
Hej,
att du får extra känslig hy på vintern är relativt vanligt. Luften är så torr då och många får torrare hy då. Då det gäller ditt utslag så är det nog bäst att du far och visar upp det. Så att du inte ska behöva vänta så länge på tid till privatläkare så kan du försöka ringa hälsovårdscentralen i din egen kommun.
Jag kollade upp din kommuns hälsocentrals sida och där står att du ska ringa sjukvårdsrådgivningen, var di gör bedömningen av vårdbehovet och du får en tid. Det borde inte spela någon roll att det är semester nu så det är bara att ringa! Tiden går antingen genast till läkare eller så går du först via hälsovårdare. Det får ni fundera på med sjukskötaren som tar emot ditt samtal. Du kan nämna att du varit till skolhälsovårdaren och visat utslaget och du skulle nu önska att få träffa en läkare :)
Hälsningar,
Alexandra, sjukskötare