Utslag ollon
04.06.2016
Hej, jag har träffat en tjej i ett par veckor och vi har haft oskyddat sex. Efter den senaste gången (i förrgår) så har jag fått röda utslag på ollonet och innanför förhuden. De kliar lite, men det är i övrigt de enda symtomen jag har. Jag har inte märkt av något tidigare under de veckor vi har haft sexuellt umgänge. Den här gången utförde hon även oralsex, vilket pågick ett bra tag. Kan detta vara förklaringen till mina utslag? Tack på förhand// orolig sexare. Orolig sexare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.06.2016
Hej.
Eftersom jag inte vet hur utslagen ser ut så kan jag ju inte med säkerhet svara på vad de kan vara. Det kan naturligtvis hända att de bara är en naturlig följd av friktion och att din penis har varit i ordentlig användning. Men utslagen kan också bero på nån könssjukdom. Så eftersom ni har haft oskyddat sex så tycker jag definitivt att ni skall testa er för könssjukdomar.
Att testa sig är ju ett ganska bra sätt att försäkra sig om att man tar hand om sig själv och den andra personen då man inleder ett nytt förhållande. Så kan man ju vara säker på att man inte heller smittar sin nya partner med några tråkigheter som man bär med sig från nån tidigare erövring. Som du vet så märker man inte alltid av symtom fast man skulle ha en smitta, men eftersom du nu har symtom så tycker jag att du skulle göra bäst i att gå och testa dig. Ta kontakt med ungdomsmottagningen i din hemkommun. Det kan naturligtvis kännas lite pinsamt att gå och testa sig , men det är ju bl.a. därför det finns ungdomsmottagningar - för att man skall ha någonstans att vända sig med sina utslag :)
Ta hand om er!
Kram
Tessi