Vadå inte kan? Leukemi fånen
11.07.2014
Alltså vad skall jag göra åt min cvk, då den gör så ont. Kan man ta ut den, säga åt skötarna att ta ut den? Har gjort det några gånger men då svarar de bara, lilla vännen du måst ha din cvk för det är där du får dina mediciner. Jag borde kanske vara van vi dethär lage men nejnej, de sitter ett plast ovanför cvkn som ja nångång har dragit bort i misstag tex idag, det är en enorm smärta eftersom det känns som cvkn kommer ut. Min egenvårdare är här med mig, har ju flera än en. De är här hela tiden, idag fick jag veta att de skriver allt på datorn om mig och alla andra :O Varför i hela friden, så när jag har farit ur sängen själv o alla gånger jag gråtit hr de skrivit opp det :O pinsamt!!!
Annars då, jag har fått en hundvalp, den är min men nujust tar mamma o pappa hand om den, en golden, idag skall jag för första gången få fara ut med dendär cykelkärran, hoppas vi cyklar långt och länge, ennu klarar jag inte av att äta själv, jag orkar helt enkelt inte, känslan när man är så orkelös att nån måste stå brevid och mata en. Dricker gör jag själv ur en mugg med lock och pip. Nå no kommer jag säkert få börja äta snart. Då jag sa om det, har nämligen fått prova just äta själv, så säger de bara, det ser så tungt ut, kan vi snälla få hjälpa dig, åså berättar de allt varför man måste äta osv... Det kan vara att de ennu en gång skall lägga sond, eftersom jag int får i mig så myki mat. Å det tar säkert förlänge att mata mig. Men neejjjjjj jag vill INTE, ingen sond mera. Och hela tiden säger jag nej, vid wc besök, när de byter blöja på mig, vid duschen, vid cvk byte, när jag matas, om de sätter in en sond, när jag går igenom undersökningar, när jag vill göra allt själv men inte FÅR och enligt dom inte KLARAR AV. När ja säger åt dem varför inte mitt nej är NEJ så säger de att då skulle du vara ennu sjukare för vännen du klarar inte av att duscha själv, du kan inte byta på dig själv, du kan inte vara utan din cvk, och du kan inte äta själv. Vadå kan inte???

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.07.2014
Hej igen vännen!
Åååå ååå åååååå med hundvalpen! Underbart!!! Berätta mera! Vad heter han/hon, hur gammal, mörk eller ljus golden retriver, varifrån osv osv osv. Speciellt hundägaren Liselott är så glad att höra om den! Man får så mycket lycka och ovillkorlig kärlek av en hund, och snaaart får du också leka med den hemma :D
Så snälla försök att orka med allt du inte får göra själv. Låt dem göra sakerna, så du kan spara krafterna till att bli frisk, så du slipper hem till hunden! Vi förstår absolut varför du vill göra så mycket som möjligt själv, det är helt klart. Men om du skulle satsa på att göra andra saker än de fysiska själv. Tex bli väldigt duktig på allt möjligt på iPadden, slå alla andra i kortspel, rita eller måla osv? Har du prövat att virka? Kanske skulle du orka en stund i taget att virka - kolla tex på google och ställ in på bilder på ordet amigurumi! De är jättelätta och relativt snabba att göra - och säkert kan din mamma eller en egenvårdare hjälpa till lite. För se, poängen är att när man skapat något med egna händer, så känns det alldeles extra bra! Fastän det blir lite krokigt och knöligt i början, så kan man ändå känna sig jättestolt för att man gjort den själv. Vi vet att just att virka amigurumin är oerhört populärt i de flesta österbottniska lågstadier just nu. Det finns också massor av böcker om det på bibban, kanske någon kan hämta åt dig? Böckerna brukar ha jättelätta instruktioner.
Och sedan, om att de skrivit upp allt om dig. Se, de gör det inte för att övervaka dig eller spionera eller något. De gör det för att människan har ett dåligt minne. Vi glömmer så lätt vilken medicindos en viss patient fick förra månaden eller vem det nu var som skulle ha sond eller inte. Och de arbetar säkert i skift där och då behöver en egenvårdare som kommer i jobb till kvällen veta allt som hänt på dagen och som din andra egenvårdare kanske glömt att berätta. Och kommer det en helt ny egenvårdare, så kan hon/han läsa allt som står om dig och på det sätter liksom sätta igång direkt med att sköta dig, istället för att sätta värdefull tid på att inte veta hur just du behöver ha det - eller gör något fel. Så allt skrivs alltid upp, det är bara för säkerhets skull.
Så, här kommer ännu en stoooooooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbare Angelica