Vagel i ögat
06.10.2015
Snälla hjälp snabbt!
Hej nu är det så att jag fått en vagel i nedre ögonlocket som är mega stor och gör superont!! Det är ingre vagel.
Ska på date i helgen och kan verkligen inte gå om jag ser ut såhär så nu undrar jag er om ni har tips hur man får bort denna snabbt?? Samt hur länge brukar man ha en inre vagel?
Åh vill inte avboka daten bara pga detta men vill verkligen inte se ut såhär, skulle bara känna mig obekväm... Kim

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2015
Hej.
Som tröst kan jag konstatera att smärtan inte brukar hålla i sig, åtminstone inte med samma intensitet, i mer än några dagar. Men om vageln fortfarande är stor och öm så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare. Ibland kan skolhälsovårdaren ge en ögonsalva som kan hjälpa, och i övriga fall kan hon hänvisa dig till en läkare som kan skriva recept på salvan.
Vageln beror på att en talgkörtel har blivit inflammerad, och inflammationen brukar gå över av sigt själv men det kan ta lite tid. Det du själv kan göra är att försöka hålla ögat rent och putsa det med vanligt vatten (koka vatten och låt det svalna, torka sedan från yttre ögonvrån till den inre).
Jag tycker inte att du skall låta vageln störa din date. Om det skulle visa sig att detta är ditt livs kärlek, eller rätt person för just nu, så är vageln knappast någonting som kommer att stå ivägen. Det är således också ett test för att se om typen du skall på date med är vettig eller ej. (om typen skulle dissa dig eller låta sig störas av en sån struntsak så är det ett helt tydligt tecken på att typen är ett pucko.) Men jag förstår ju att vageln kan göra att du känner att du inte är på topp, och det är ju inte kul.
Så om den ännu är jättesjuk och irriterad så går du till hälsovårdaren/hvc, och annars försöker du sköta den hemma och hoppas på att irritationen lägger sig så mycket som möjligt tills din date.
Lycka till! (jag blir helt ivrig över att du skall på date.. kanske det skulle vara dags för denna dam att komma ut lite :D )
Kram
Tessi