Väldigt trött
13.06.2016
Hej, på senaste tiden har jag varit väldigt trött, idag orkade jag inte göra något, eller, jag var ute och "lekte", fast jag satt och vilade i en stol mest hela tiden, jag blir också trött väldigt tidigt på kvällen. Innan var jag morgonpigg och pigg i största allmänhet men nu är jag nästan jämt seg och trött. På senaste året har jag blivit allergisk mot pollen och har ätit medicin mot det, men senaste veckan har jag som sagt blivit jättetrött, varför?
Jag har också nästan jämt huvudvärk, ofta i pannan eller bak-huvudet. Sen har jag också fått migrän, från ingenting till att ha det nästan varje dag, 3-6 ggr i veckan ungefär, så jag och mamma gick till vårdcentralen. Jag fick en medicin och han sa att det inte gjorde nåt att jag hade det så ofta och att det var helt normalt. Medicinen har hjälpt så nu är det mer sällan. Hänger detta ihop med tröttheten som har kommit på sistone? Trött tjej:(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.06.2016
Hej,
Jag förstår att det är tungt att gå omkring och känna sig trött hela tiden. Dels kan det ju vara en grej som hänger ihop lite med din ålder, men det kan också bero på någonting annat, och därför skulle det vara bra att kolla upp.
Du skriver att du har haft problem med allergi, och att du äter mediciner för besvären. Du skriver också att du äter migränmedicin. Det är en vanlig biverkning av allergimedicin att man blir trött då man tar den, och vissa migränmediciner blir man också dåsig av. Så jag föreslår att du läser vad det står om eventuella biverkningar i bipacksedeln för dina mediciner. Om det är så att det är medicinerna som gör dig trött så kan du diskutera saken med din läkare. Det kan finnas andra mediciner som fungerar lika bra men som inte har samma biverkningar.
Så skulle det kanske vara bra om man tog ett blodprov på dig för att kolla att allt annat är som det ska. Hur ditt hemoglobinvärde ser ut, och om du får i dig tillräckligt med D-vitamin. Brist på D-vitamin kan ge många lite diffusa symtom, t.ex. trötthet och värk i kroppen. Och det vanligaste tecknet på att man har järnbrist är att man är trött, så det lönar sig att kolla upp.
Så kan det förstås hända att det är själva allergin som gör dig trött. att din kropp helt enkelt är lite slut av att den hela tiden måste "slåss" mot någonting. Jag tycker att det skulle vara bra om du skulle tala med en läkare om din trötthet. Antagligen får du ju en ny läkartid eller en telefontid till läkaren då dina provsvar på allergitesterna har kommit. Då tycker jag att du (eller dina föräldrar) skall berätta för läkaren att du upplever det som ett problem att du är så trött hela tiden. Då får läkaren ta ställning till det och besluta om medicinerna borde ändras eller om det skall tas mer prover.
Hoppas att du får svar på varför du är så trött, och att ni hittar en lösning på problemet så att du sen får njuta av sommarlovet.
Kram
Tessi