Vårta i analen?
11.11.2014
Hej Decibel!
Jag har haft en "vårta" eller något i analen i mer än ett år och den går inte bort. Jag skäms otroligt mycket och vill ha bort den fort. Jag har sagt åt min mamma men vi har inte gjort något åt den. Vart skall jag gå?
Jag har inte haft sex eller något. Den är samma färg som min hud och ungefär lika stor som en babynagel. Jag vill ha bort den så fort som möjligt.
Tack. :) Hemlig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2014
Hej.
Det är lite svårt att på basen av det du skriver veta vad "vårtan" egentligen är för sorts nippa. Det kan t.ex. vara ett vanligt födelsemärke eller en flik av skinn, någon egentlig "vårta" har jag svårt att tro att det är.
Jag föreslår att du skulle boka tid till en läkare som kan kolla upp vad det är och vid behov ta bort den. Jag förstår att det kan kännas lite pinsamt att boka en läkartid för en sån sak, men du kan vara alldeles säker på att läkaren har sett liknande saker förr, och om du redan har haft den i ett år så är det kanske inte så sannolikt att den försvinner av sig själv.
En läkartid kan du boka antingen genom din skolhälsovårdare eller genom att ringa direkt till din hälsocentral. Kom ihåg att det inte är någonting att skämmas över. Din "nippa" har bara valt ett krångligt ställe.
Kramar
Tessi