Smärta i handled
29.06.2017
Hej!
Jag har problem med mina handleder. Vissa dagar kan jag ha ont i båda två, i vissa en av dom och ibland ingen alls. Det kommer i perioder typ. Det gör ont när jag virider den eller gör något med den. Och detta kommer ändå ganska ofta. Det är inte så att jag haft det en gång utan det kommer flera gånger. Vad kan detta bero på? J

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2017
Hej.
Det du får börja med att fundera på är om du gör någonting speciellt i din vardag som kunde orsaka smärtan? T.ex. någon viss rörelse som du upprepar ofta som dina handleder tycker att är tunga. Bara som ett exempel så är det ofta personer som sitter i butikskassor som får problem med sina handleder därför att de gör samma rörelser hela dagarna då de plockar upp varorna från bandet och håller dem mot maskinen som avläser sträckkoden. Kommer du på att det skulle finnas någonting speciellt du gör som kunde orsaka smärtan? t.ex. att hålla i stavar eller koppel eller att du bär någonting tungt?
Det du kan göra är att skaffa nån form av stödförband för handlederna så att de skulle få vila lite. Men speciellt om du inte kan komma på någon egentlig orsak till problemet så tycker jag att du skall diskutera saken med en läkare. Det är knappast allvarligt, men det kanske skulle vara bra att en läkare fick ta ställning till saken och utesluta vissa sjukdomstillstånd som kan medföra värk i leder.
Sköt om dig <3
Kram
Tessi