Stor knöl/bula mellan revbenen..
18.11.2020
Hej! Har under en tid haft en stor knöl/bula som är mellan bröstkorgarna, typ 5 cm nedanför varje bröstvårta och är avlång i kanske 5 cm i diameter.
Blir som en bula när jag spänner magen eller tar djupa andetag men syns inte annars.
Vad kan det vara och borde man kolla upp det??
Lite rädd för cancer eller nåt. Har ju kommande problem med matsmältningen och sura uppstötningar som kommer och går samtidigt väldigt stressad och orolig av mig.
Janne

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2020
Hej.
Det du beskriver låter helt normalt. Om du googlar en bild av bröstkorgen så ser du att knölen du känner (om jag förstår dig rätt) är den delen som kallas för metasternum eller "xiphoid process", det är med andra ord en förlängning av sternum, som är "plattan" mellan revbensbågarna.
På olika människor är metasternum olika framträdande, men den är inte någonting som man behöver göra någonting åt. Ibland kan man uppleva smärta eller ömhet, och då kan man uppsöka läkare. Men i övrigt är det alldeles normalt.
Ingen panik.
Kram
Tessi