Varför är jag trött hela tiden?
10.08.2017
Jag kan knappt minnas när det började, jag har varit trött 24/7 i flera år och jag hittar inga svar annat än "du sover för lite". Men jag har ändrat mina rutiner många gånger och sovit allt från det rekommenderade 8 timmar till 13 timmar och samma dimmiga trötta känsla är kvar varje gång då jag försöker stiga upp ur sängen.
Ibland har jag blackouts (mikrosömn?) i upp till 30 sekunder och jag skulle kunna göra vad som helst under dagen och ändå somna bara jag så mycket som stänger ögonen. Det har hänt sig att jag stått stilla och stirrat på jobbet för att sedan "vakna upp" och inse att jag somnat.
Det märkliga är att jag mår bäst (inte i längden förstås) då jag sovit runt 3 timmar i stället för 8-10 timmar. Just nu sover jag ungefär 6 timmar per natt och det är svårare än någonsin att ta sig upp ur sängen. Varannan morgon stänger jag av min väckarklocka i sömnen och slumrar vidare. Julia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.08.2017
Hej.
Man hör väldigt ofta att den rekommenderade mängden sömn är just 8 timmar, men det är viktigt att komma ihåg att det kan vara väldigt olika från person till person. Det handlar kanske inte så mycket om vad man "klarar av", vem som helst kan klara av att sova mindre under en period, men det handlar om vad som är optimalt för att man skall fungera på bästa tänkbara sätt. Vissa mår bra och fungerar trots att de bara sover 6 timmar, medan andra behöver närmare 10 timmars sömn för att inte vara trötta. Det kan kännas lite orättvist - eftersom skillnaden i vakna timmar blir ganska stor och man naturligtvis får mindre gjort om man sover mer, men så är det helt enkelt. Man har egentligen inte nån möjlighet att påverka sitt sömnbehov.
Eftersom du skriver att du alltid är trött så tycker jag att det skulle vara bra om du gick till en hälsovårdare eller en läkare som kan ordinera lite blodprov åt dig, bara så att man får kolla upp att allt är som det ska. Det finns vissa bristsjukdomar eller sjukdomar som kan medföra trötthetskänsla eller ökat sömnbehov och isåfall skulle det vara bra att känna till dem. Du kan boka tid på hvc.
Men sen kommer vi till tråk-snacket om rutiner. Du skriver att du nu sover ca 6 timmar/natt, vilket antagligen är för lite. Jag vet att det i din ålder är svårt att hitta tiden att sova. Det är mycket som händer på kvällarna medan man ändå måste stiga upp tidigt. Men du börjar också vara i den åldern då man måste lära sig att helt enkelt ta ansvar över saker. Man måste sova för att fungera. Om det inte skulle vara viktigt så skulle evolutionen garanterat ha sett till att ta bort det eftersom det historiskt sett har varit och är både ineffektivt och farligt att sova en så stor del av dygnet. Man måste helt enkelt sova.
Så försök att få in en behaglig rutin där du går och lägger dig senast 22 på vardagarna. Som ung känns det ju som fruktansvärt slöseri med tid, men då får man ju försöka väga för och nackdelar mot varandra - vill man hellre vaka längre eller vara piggare nästa dag. En annan sak som har hjälpt mig (som alltid är trött) är att ha en "wake up light", nu på sommaren gör det kanske inte så stor skillnad men på vintern då det är mörkt är det en otrolig skillnad. Det är alltså en lampa som sakta blir ljustare och ljusare tills den sen väcker dig med det alarm man vill vakna till (fågelsång eller klockor eller tutande)Trots att man ligger och sover med ögonen fast så påverkas man av ljuset så att man faktiskt är mer "beredd" att vakna sen då det är dags, så man känner sig inte lika död då man måste stiga upp. Man får köpa dem på t.ex. Gigantti eller på nätet.
Så ring hvc, men sen gäller det nog bara att försöka ta tag i saken och hitta tid att sova mer. Jag tror inte att det är märkligare än så.
Kram
Tessi