Tampong KRIS!!
23.06.2019
Jag har länge användt tampong, då den minsta modellen. Nu för några månader sedan blev jag av med min oskuld och har sedan dess inte användt tampong, de har bara blivit så, utan skärskild orsak.
Har den senaste tiden haft en sexpartner och juttat mycket mera. Så idag fick jag mens, o lag in en sådan liten tampong, funkade bra o böt några timmar senare till en ny likadan liten. MEN NU HITTAR JAG DEN INTE!? Sku man behöva byta ti en större modell sedan man int e jungfru längre? Den finns inte i slidan o jag har ont i magen. Dessutom blöder jag nog ”som vanlig mens”.
Är 100% säker på att jag lag in den, för jag kommer ihåg att i den wc fanns ingen roskis. O jag var tvungen att gå med plasten o den gamla tampongen i en papperstolla till köksroskis. Kommer dock inte ihåg om ja drog ut snöret innan så jag kan ha kört upp hela tampongen o snöret i slidan.
Kan den försvinna? Va ska ja göra? Ihålig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.06.2019
Hej.
Det finns ingenstans som din tampong kan försvinna, så om du har lagt in den så är den där - men om du inte hittar den så är den nog inte det. Slidan är inte ett oändligt hål dit saker bara kan försvinna upp. Sätt dig på huk och känn efter ordentligt med fingrarna. Då en tampong sväller upp, oavsett om det är den största eller minsta storleken så fyller den nog upp en så stor del av slidan att den helt enkelt inte går att missa.
Jag vet ju inte hur det gick till då du bytte tampong, men om du inte känner den nu så är den nog helt enkelt inte inne. Kanske du i misstag rullade in även den nya tampongen i pappret tillsammans med den gamla - konstigare saker har hänt. Du kan ju testa det genom att nu lägga in en ny tampong och känna efter med fingrarna hur det känns - och då märker du att du nog känner den med fingrarna eftersom den sitter i vägen för dina fingrar.
Så länge du tycker att den minsta storleken av tampong känns bra med den mängden du blöder så är det inte nödvändigt att byta. Det finns ingen lag som säger att man måste byta storlek då man mist oskulden, utan det är helt upp till dig själv.
Så ta det alldeles lugnt nu. Sätt dig på toaletten eller på huk, eller lägg dig ner och känn efter. Vid behov kan du alltid kontakta preventivrådgivningen på din egen hemort.
Kram
Tessi