2 saker
06.07.2016
Hej!
Jag funderar på 2 saker:
1) Kan mansätta salva på inte och yttre blygdläpparna? Jag vet att man int skall sätta något i slidan, men kan man på blugdläpparna/omkring utanför slidan? Med salva menar jag Humektan och Aqualan Gel.
2) Efter jag fick min mens så har mina inte bylgdläppar blivit mycket lösa. Jag tycker att dom är jättefula och hänger utanför dom yttre blygdläpparna och är skrynkliga. Jag är mycket nervös i framtiden när jag har mitt första ligg och kanske killen inte tycker om min mus, för att den är så ful. Jag är också mycket insecure med den. Finns det ett sätt att ändra på det? cs9

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2016
Hej.
Bra att du frågar då det är någonting du funderar på :)
Humektan kan du nog smörja också i underlivet, det kan användas även på slemhinnorna vid genitalområdet. Aqualan gel skall du inte lägga i underlivet, eftersom det egentligen inte tillför någonting. Det innehåller inget fett så antagligen skulle det inte göra någon som helst nytta i det området.
Det att dina blygdläppar har förändrats har egentligen ingenting med mensen att göra, utan mer med din pubertetsutveckling överlag. Och vet du vad? ALLA flickor som har genomgått puberteten har inre blygdläppar som är skrynkliga och lösa och syns utanför de yttre blygdläpparna. Det är helt enkelt så det skall se ut.
Alla vuxna kvinnors underliv ser för visso lite olika ut, men hos den absolut största delen ser underlivet ut precis som du beskriver. Så om killen du isåfall skulle ha sex med skulle anse att det är någonting avvikande eller fult med ditt underliv så beror det isåfall på att han a) inte har sett ett riktigt kvinnligt könsorgan förr, eller b) endast har sett kvinnliga könsorgan i porrfilmer, där de tyvärr ofta är opererade och blekta.
Det är helt enkelt inte meningen att ev kvinnas könsorgan skall se likadant ut som en liten flickas - precis som hela kroppen i övrigt så skall en vuxen kvinnas kropp användas på ett annat sätt och till andra saker än en liten flickas. Det gör mig jätteledsen att så många unga tjejer upplever att deras könsorgan är fula, bara för att de inte ser ut som de inom porrindustrin. Att operera sitt könsorgan är en otroligt stor marknad just nu, och plastikkirurgin håvar in massor av pengar bara för att flickor och kvinnor är osäkra på att de duger.
Så nu vill jag verkligen att du skall veta att du duger, precis som du är. Din kropp är fantastisk, och din alldeles egen. Din kropp älskar dig, och vill vara dig till lags, så snälla du var snäll tillbaka. Om du fortfarande känner dig självmedveten så kan du bildgoogla "the great wall of vagina", som är ett konstverk av en engelsk konstnär som heter Jamie McCartney. Han har gjort gipsavgjutningar av 400 kvinnors könsorgan, för att visa att alla ser olika ut, men att alla är vackra och alla duger. Så ta dig en titt på dessa konstverk och du kommer att märka att ditt underliv är helt normalt, och om nån looser inte fattar det så säger det mer om honom än det gör om dig..
Många kramar!
Tessi