Anal kramp under mens och användning av tampong.
22.05.2020
Hej jag är en tjej på 16år och behöver hjälp av en expert. Mår väldigt dåligt (fysiskt) av detta och behöver råd och hjälp av någon som kan förklara varför jag har dessa besvären och vad det beror på. Detta problem har jag inte haft så hämskt länge kannske 2-3år så länge jag använt tampong i alla fall, problemet är inte att jag sätter in tampongen fel. När jag har mens så använder jag tampong dygnet runt (byter såklart med jämna mellanrum) och efter några dagars användning av tampong så får jag mycket ont i analen, om jag skulle förklara var smärtan ligger så skulle jag säga " där tampongen sitter i sidan så " väggen" mot analen hela vägen från livmodertappen ner till slid öppningen "tror jag" och själva analen (inte öppningen ringmuskeln av analen men innuti tror jag) svårt att förklara. Detta är ett problem som gör att jag flera gånger om dagen måste stanna upp några sekunder och sitta eller stå blickstilla och hålla i mig i något för och låta krampen komma och gå över. Förut trodde jag att detta berodde på att jag (ursäkta att jag säger det men) bajsade med tampongen inne i slidan, men vet inte längre. Krampen är så kraftigt att jag blir helt paralyserad och kan inte röra mig och om jag bara sitter, ligger eller står upp utan att hålla i något så får jag sånn panik för att jag blir så hjälplös! Det kan bli lite bättre om jag använder binda en dag men ibland inte... Kallas detta analkramp eller vad sjutton är detta behöver värkligen hjälp nu! Och till frågan vad beror det på, är något fel, kan man få hjälp, och varför har jag dessa besvär?! Anonym
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
22.05.2020
Hejsan,
Tack för din fråga. Sluta använd tamponger genast. Det kan hända att du är allergisk mot ngt de innehåller, samma går med bindor. Det kan också berå på ngt annat, ibland reagerar livmodern ganska kraftigt om ngt kommer in i slidan, och gör sk sammandragningar. Bäckenbottens muskulatur reagerar hos vissa kvinnor kraftigt på sammandragningar och smärtan känns i hela bäckenet. Hur som helst, boka snabbt en tid till en gynekolog, inte till hvc, utan en riktig gynekolog för att utred detta, så du får hjälp! En gynekolog får du tag i snabbast via privata sidan tex Mehiläinen eller Terveystalo. VIll du så kan du gå via hvc, men det tar betydligt längre tid att via den vägen komma till gynekologen med remiss. Då du har mens och kramperna kommer, kan du gå till sjukhusets akutmottagning också.
MVH, Kristiina