Bakteriell vaginos?
21.04.2019
Hejsan! Har för cirka 5 dagar sen fått ljusbruna flytningar, före det vita ett par dagar. Kan det vara bakteriell vaginos? Hur får man det? Har inte gjort något speciellt, det bara började plötsligt cirka en vecka efter min mens... Aldrig hänt förr! Jag äter p-piller, men det har jag gjort i många år. Jag vet det inte är mellanblödningar för det brukar inte vara ljusbrunt. Måste jag fara till gynekolog eller kan jag bli av med det själv? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej.
Det man alltid måste ta ställning till då man får oväntade symtom från underlivet är risken för könssjukdomar. Så det första du bör göra är att fundera över huruvida du har haft oskyddat sex. Symtom kan ibland dyka upp först långt senare. Om du vet att du har haft oskyddat sex (sex utan kondom i detta fall, eftersom p-piller ju inte ger ett skydd mot könssjukdomar) så skall du testa dig. Då ringer du till preventivrådgivningen på din hemort och ber dem lägga remisser.
Har du inte haft sex utan kondom så är det osannolikt att det skulle vara en könssjukdom (inte omöjligt - men mindre sannolikt). Då kan det röra sig om en infektion, t.ex. svampinfektion eller bakteriell vaginos. Även om du inte tidigare har haft mellanblödningar av denna färg eller konsistens så betyder det inte att det skulle vara omöjligt, nästan oavsett vilken ålder man är i så kan nog kroppen komma med små överraskningar ändå.
Det jag tycker att du skall göra nu är att ta det helt lugnt. Fortsätter de blodblandade/bruna flytningarna fortfarande och luktar de annorlunda än normalt? OM flytningarna luktar så är inte det heller farligt, men det är ett tecken på att någonting i bakteriefloran inte är som det ska. Från apoteket kan du köpa receptfria vagitorier som du kan testa med (t.ex. vagi-c eller Vagi care). Följ anvisningarna på bipacksedeln. Om du har klåda, sveda eller tjocka och gryniga flytningar så kan du köpa receptfria läkemedel mot svamp på apoteket (Canesten). Men du skall undvika att behandla dig mot svamp om det inte finns anledning att misstänka att det är det eftersom det kan leda till mer problem än nytta.
Så mitt förslag är att testa med någon receptfri medicin som reder upp bakteriefloran, men om det inte ger resultat så kontaktar du preventivrådgivningen så att de får lägga remiss till en bakterieodling. Det är ingenting du behöver skämmas över eller tycka att är pinsamt. Det kan hända vem som helst.
Kram
Tessi