besvärligt underliv
03.08.2016
Hej har några problem som stör mig väldigt mycket och vill veta om det är något farligt eller om det finns något man kan göra åt detta.
Har svidande sår/sprickor(?) i underlivet mellan analöppningen och slidan... Dom synns knappt men mina teorier är att de skulle komma från att torra partier spruckit? eller kan de kommit från rakning? (Alternativt att det kommer från spetsstrings?) Har ingen aning men det gör ofta ont...
Mitt andra problem är att det kommer mycket tjockt slem från slidöppningen hela tiden, inte flytningar utan verkligen tjocka slemklumpar som kan hamna i trosorna eller ibland fastna på insidan av benen..?! Ofta är hela slidöppningen täppt av detta.. Vad beror det på??
Har även väldigt rött och illaluktande underliv hela tiden och undrar om man kan göra något åt färgen eller lukten?
För det är verkligen illrött med typ bruna skrynkliga blygdläppar.. ska det se ut så?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2016
Hej.
Det första jag tänker då jag läser det du skriver är att du absolut skall undvika att använda strings, helst helt och hållet men åtminstone tills du blir symtomfri.
Irritationen, flytningarna, lukten och smärtan beror sannolikt alltihop på att huden och slemhinnorna är irriterade, så det du behöver göra nu är att undvika allting som irriterar och låta ditt underlivs pH-värde normaliseras.
Såren/sprickorna mellan slidan och analen kan förstås bero på flera olika saker. Huden kan precis som du skriver ha blivit irriterad av att du har rakat dig, men även av "slitage". Då kan det bra tänkas att strings som gnuggas fram och tillbaka, tätt mot huden och delvis mot anus där det finns rätt mycket bakterier som kan skapa problem om de kommer till fel ställe - det är liksom ett garanterat recept på irritation. Det kan också hända att området bara är ovanligt torrt och därför spricker och gör ont. Och om du vet att det kan finnas en risk att du har någon könssjukdom så är det viktigt att du kollar upp den saken.
Slemklumparna och flytningarna från slidan är ett säkert tecken på att någonting inte är som det ska. Det kan röra sig om någonting så enkelt som en liten störning i pH-balansen, men det kan också bero på en könssjukdom. Du skriver att de liktar illa, så då är det sannolikt inte svampinfektion utan någonting annat.
Slutligen skriver du att dina blygdläppar är skrynkliga och bruna/illröda, och du undrar om det ska se ut så. Nja - är mitt svar på det. Ja, blygdläpparna skall vara skrynkliga och de är ofta brunaktiga p.g.a. hormonerna i kroppen. Dock skall det ju inte vara illrött. Så man känner nog skillnaden själv.
Mitt förslag är nu att du helt skall låta ditt underliva vila upp sig. Undvik stringtrosor och gå gärna helt utan trosor så mycket du kan. Om du måste använda trosor så försök att använda underkläder i bomull som inte är för tajta och som inte skär in mellan blygdläpparna. Tvätta dig i underlivet med vatten en gång om dagen. Undvik helt att använda tvål, även sådan som säljs på apoteket och sägs vara anpassad för underliv - ingen tvål alls. Undvik också att raka dig ett tag. Rakningen orsakar alltid små hudirritationer, samtidigt som det gör att underlivet blir varmare och utan ventilation - allt detta gör att mängden bakterier ökar och då blir risken för irritaion större.
Om du vet att det kan finnas en risk för någon könssjukdom så tycker jag att du skall fara och testa dig. I din hemkommun är det preventivrådgivningen som du kan kontakta angående det. De kan också testa dig för att kolla om det är någon infektion som orsakar flytningarna och lukten. Men om du vet att det inte kan vara e könssjukdom, och du inte känner dig redo att kontakta preventivrådgivningen så kan du gå till apoteket och köpa vagitorier (t.ex. lactal Balans) som du lägger i till natten under några dagars tid. Om det skulle visa sig att symtomen inte går över så kan du gå och tala med din skolhälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen och tala med dem.
Jag tror inte att det är frågan om något allvarligt fel, utan helt enkelt att ditt underliv har det lite trångt och svettigt. Så redan med "hemmaknepen" så tror jag att du kan slippa problemen. Så är det ju alltid viktigt att komma ihåg att dricka mycket då det är varmt ute, eftersom hela din kropp behöver vattnet. Det onda området mellan slidan och anus kan du också försöka smörja med kokosfett (som du kan köpa i vilken butik som helst). Ge det en vecka eller två, och om situationen ännu ser likadan ut så ringer du till preventivrådgivningen.
Sköt om dig!
Kram
Tessi